بررسی تخصصی
نقاط قوت
- + تنوع بالای حالتهای بازی و در کل گستردگی عالی محتوا
- + وضعیت بسیار خوب سرورهای بازی
- + گیمپلی کلی جذاب و تغییرات مثبت در این زمینه
- + تنوع خوب شخصیتها و گزینههای گسترده شخصیسازی آنها
- + جلوههای بصری عالی و چشمنواز
- + بخش آموزشی بسیار کامل
بازی گرافیک فوقالعادهای دارد و این موضوع، در تمامی زمینههای آن صدق میکند. از طراحی خیلی خوب منوها گرفته تا جزییات واقعا بینظیری که برای طراحی هریک از کاراکترها در نظر گرفته شده است. البته چهره شخصیتها کمی در مقایسه با نسخههای پیشین تغییر داشته است و شاید برخی در ابتدا قابل شناسایی نباشند اما میزان جزییات بهکار رفته در طراحی آنها واقعا مثالزدنی است. همچنین انیمیشنهای بازی هم بینهایت نرم و طبیعی هستند و کاملا میتوان برخورد ضربات را حس کرد. از زیبایی محیطهای بازی هم که صحبت کردیم و کلا، نمیتوان ایراد گرافیکی خاصی از بازی گرفت و مورتال کامبت 11 هم از نظر فنی و هم از نظر هنری واقعا اثری لایق انتشار در این بازه از نسل هشتم است برای لذت بردن از مورتال کامبت 11، فقط کافی است مشکلی با حجم بالای خشونت این مجموعه نداشته باشید. در این صورت مطمئن باشید که ندررلم یکی از بهترین بازیهای مبارزهای سالهای اخیر را ساخته است که چه کاربر حرفهای آن باشید و چه شخصی که اولین بار پا به این مجموعه میگذارد، خواهید توانست با آن ارتباط برقرار کنید و از مبارزات نفسگیری که برایتان در قالب حالتهای مختلفش تدارک دیده نهایت لذت را ببرید.
تنوع بالای آیتمهای موجود برای شخصیسازی کاراکترها، عاملی است که باعث میشود به تجربه طولانیتر اثر اشتیاق بیشتری نشان دهیم و با کسب منابع آنها را از طریق تجربه حالتهای مختلف یا گشتن در کریپت باز کنیم. فقط باید به این نکته اشاره کنیم که ندررلم تایید کرده خریدهای درون برنامهای هم در بازی در دسترس خواهند بود ولی هنوز به دلیل عدم انتشار نسخه عمومی بازی، خبری از آیتمهای پولی در فروشگاه بازی نیست و با در نظر گرفتن سابقه نهچندان خوب ندررلم در این زمینه، شاید این مورد بعدا مشکلاتی چون گران بودن بیش از حد آیتمها در پی داشته باشد. از مهمترین ویژگیهای یک بازی مبارزهای، تنوع آن در زمینه شخصیتها و محیطهای مبارزه است. خب مورتال کامبت 11 در این زمینه هم عملکرد خیلی خوبی دارد و با اینکه به مشکل مربوط به شخصیتهای جدیدش اشاره کردیم، اما کاراکترهای آشنای قدیمی مثل نوب سایبات، ساب زیرو، ریدن، سونیا، جانی کیج، کابال و خیلیهای دیگر در این نسخه هم حاضر هستند و با بهترین طراحی که تا به امروز داشتهاند، وارد مبارزات نفسگیر بازی میشوند. مبارزاتی که زمینهای زیادی هم برای آنها تدارک دیده شده و وجه مشترک همه این زمینها، طراحی گرافیکی واقعا بینظیرشان است؛
حس و حال کلی مبارزات مورتال کامبت در این نسخه حفظ شدهاند. مبارزاتی که در آنها کاملا میتوان تاثیر مشتها و لگدها روی دشمن را بهلطف پیادهسازی عالی فیزیک بازی حس کرد و از آن مهمتر اینکه این تغییرات باعث نشدهاند تا مثلا شخصیتهای آشنایی چون اسکورپیون و لو کنگ، آن ضربات معروف خودشان مثل نیزه معروف اسکورپیون یا ضربات پای پرشی خاص لو کنگ را از دست بدهند و هر اقدامی هم که در این زمینه صورت گرفته بیشتر حالت بهبود دهنده داشته تا ویرانکننده. همچنین بازی شامل کاملترین بخش آموزشی میشود که تا به امروز در یک نسخه از سری مورتال کامبت دیدهایم و هرچقدر که در ابتدا مکانیزمهای جدید اثر سخت بهنظر برسند، پشت سر گذاشتن بخش آموزشی که شامل موارد ابتدایی تا موارد بسیار حرفهای میشود، به بهترین شکل شما را با آنها آشنا خواهد کرد. همچنین ضربات مشهور Fatality و Brutality هم در این نسخه حضور دارند و با اجرای درست دستورات مربوط به فیتلیتیها یا زدن ضربه آخر به شکل خاص برای اجرای بروتلیتی، میتوانید از کشتن رقیبتان با این روشهای خشن و جذاب لذت ببرید!
وار حرکات ویژه که در نسخه قبلی یک نوار بود، در این نسخه تبدیل به دو نوار حمله و دفاع شده است. نوار حمله بهتان اجازه میدهد تا مثلا با گرفتن R1 برخی ضربات را تقویب کنید و آسیب بیشتری به دشمن بزنید. در طرف مقابل نوار دفاعی امکان استفاده از اشیا موجود در محیط را میدهد و میتوانید با مصرف آن از دست ضرباتی که ممکن است بهتان وارد شوند فرار کنید. همچنین ضربات X-Ray که در نسخه قبل حضور داشتند، این بار تبدیل به Fatal Blow شدهاند و خب نحوه پیادهسازی آنها در بازی واقعا عالی است و کاملا بازیکن را در موقعیت تصمیمگیری قرار میدهد. چرا که این ضربات اولا زمانی قابل استفاده هستند که سلامتی شما به زیر 30 درصد رسیده باشد و ثانیا در هر مبارزه (نه در هر راند) تنها یک بار میتوانید از آنها استفاده کنید. جدا از اینکه ضربات Fatal Blow هر شخصیت انیمیشن فوقالعادهای دارد، مورد مهمتر در رابطه با آنها این است که استفاده اشتباهشان، میتواند حتی به معنی شکست کامل شما در مبارزه باشد و برعکس استفاده از آنها در موقعیت طلایی کاملا میتواند سرنوشت یک نبرد را به نفع شما تغییر بدهد.
مورتال کامبت 11، در مقایسه با نسخههای قبلی و مثلا مورتال کامبت ایکس، تغییراتی از حیث گیمپلی داشته است. تغییراتی که قطعا مثبت یا منفی بودن آن تا حدی به سلیقه مخاطب برمیگردد، اما شخصا از این تغییرات و تاثیری که روی بازی گذاشتهاند تا حد زیادی رضایت دارم. مخصوصا پس از تجربه چند مبارزه آنلاین، متوجه این موضوع خواهید شد که در مورتال کامبت جدید سرعت شما در زدن کلیدهای مختلف پشت سر هم و اصطلاحا مبارزه بیبرنامه و باتن مشینگ قرار نیست کمکی به پیروز شدنتان بکند. بلکه برعکس بازی به سمت اثری رفته که در آن شناخت درست و کامل حرکات هر شخصیت و از آن مهمتر شناخت زمانی که باید از این حرکات استفاده کنید تاثیر زیادی روی سرنوشت مبارزهها میگذارد. به بیان بهتر، در مورتال کامبت 11 باید بدانید که چه زمانی دفاع میکنید و چه زمانی حمله؛ چه زمانی صرفا از ضربات معمولی استفاده میکنید و چه زمانی سراغ کمبوها ضربات ویژه هر شخصیت میروید. شاید بگویید که چنین روندی باعث کُند شدن بازی میشود اما نه؛ چرا که در مورتال کامبت 11 هنوز هم کمبوها با وجود کوتاهتر شدن نسبی حضور مهم و پررنگی دارند و ضربات دیگر هم به شکلی طراحی نشدهاند که جلوی سرعت بازی را بگیرند بلکه هدف از آنها، بخشیدن یک نوع عمق بیشتر و حس و حال واقعیتر به بازی بوده است که تا حدود زیادی هم موفق عمل کرده است.
جدا از محتویات تکنفره، ندررلم Mortal Kombat 11 را با داشتن ذهنیتی از یک بازی تمام رقابتی توسعه داده است و این موضوع را میتوان با ورود به بخش چندنفره بازی متوجه شد. اولین پیشرفت و قدم مثبت بازی در این بخش، به وضعیت سرورهای آن مربوط میشود؛ موردی که نسخه قبل در زمان عرضه حسابی از آن رنج برد اما در این نسخه سرورها واقعا شرایط خوبی دارند و خیلی سریع بازیکنان را در مقابل هم قرار میدهند و با نمایش وضعیت اتصال و پینگ آنها، همه شرایط را برای داشتن یک مبارزه ایدهآل فراهم میسازند. راستی خبر خوب برای ما ایرانیها اینکه سرورهای بازی بدون محدودیت و مشکل خاصی در دسترس هستند و نیازی به روشهای عجیب و غریب برای اتصال به آنها نیست!جدا از بخش داستانی، مورتال کامبت 11 هم برای افرادی که بهدنبال تجربهای تکنفره هستند و هم برای علاقهمندان به حالتهای چندنفره محتویات جذاب زیادی تدارک دیده است. یکی از این حالتهای تکنفره Towers of Time نام دارد که در آن همان برجهای آشنای سری را شاهد هستیم اما با این تفاوت که این برجها به مرور بهروز خواهند شد و بازیکنان را به نبردهایی با قوانین و شرایط خاص میبرند. این بخش در واقع حکم همان حالت چالشی را دارد که این روزها در خیلی از بازیهای آنلاین شاهدش هستیم و تجربه کردنش فرصت خوبی است تا هم تنوعی در گیمپلی بازی را تجربه کنیم و هم اینکه پاداشهای ارزشمندی را بهدست بیاوریم.
حالت بعدی Klassic Towers است که تغییر خاصی در مقایسه با نسخههای پیشین نداشته و در هر برج بسته به درجه سختی آن، باید با تعداد مشخصی دشمن مبارزه کنید و البته برجهای بیپایان و برج بقا هم هستند که در آنها هدف زنده ماندن برای طولانی مدت است. این حالت همیشه یکی از امضاهای سری مورتال کامبت بوده و این بار هم مخصوصا به دلیل ویدیو سینمایی پخششده در پایان هرکدام از آنها تجربه کردنشان جذاب است. در نهایت بهعنوان یک محتوای تکنفره دیگر، بخش Krypt را داریم؛ بخشی که در نسخههای قبلی هم با آشنا هستیم اما این بار پیشرفت بسیار زیادی در مقایسه با قبل داشته و در اصل یک تجربه ماجراجویی است که در آن با کنترل شخصیتی از دید سومشخص، وارد جزیرهای مرموز خواهید شد و با باز کردن صندوقها از طریق منابعی که کسب میکنید قادر خواهید بود آیتمهای مختلفی بهدست بیاورید.
کلیت داستان بازی، حول محور ایده دستکاری زمان میچرخد. به بیان دقیقتر، داستان از جایی آغاز میشود که شخصیت شیناک شکست خورده و ریدن در حال شکنجه کردن وی است. با اینکه همهچیز بر وفق مراد دنیای ایرثرلم بهنظر میرسد، اما پس از ظاهر شدن کرونیکا، شخصیت منفی جدید بازی، متوجه میشویم که از این خبرها نیست و وی همهچیز را تحت کنترل دارد. قدرت اصلی کرونیکا، دستکاری زمان است و خب سازندگان از این ایده استفاده کرده و مخصوصا در دقایق ابتدایی بازی تقابلهای جذابی رقم زدهاند. برای مثال مشاهده مبارزه دو جانی کیج با یکدیگر که از بعدهای زمانی متفاوتی هستند یا تماشای تقابل دو جکس باهم که حضور در بازههای زمانی مختلف آنها را تبدیل به افرادی با خصوصیات متفاوت کرده است، جالب است و ایده خوبی هم بهنظر میرسد. با این حال و حتی با اینکه بخش داستانی بازی کلا 5-6 ساعت بیشتر گیمپلی ندارد، اما پس از گذشت مدتی اینگونه حس میشود که سازندگان کمی بیش از حد در حال زیادهروی از این ایده دستکاری زمان هستند و استفاده از ترفندهای تکراری بیشتر به عاملی برای طولانیتر کردن این بخش میماند تا دلیلی که بتواند داستان خوبی برای مخاطب روایت کند. از این مهمتر اما ضعف بخش داستانی بازی در معرفی شخصیتهای منفیاش بهعنوان افرادی کاریزماتیک و اصطلاحا خفن است که از این طریق بتواند تقابل شخصیتهای مثبت و منفی را پرتنش و جذاب جلوه دهد.
منبع متن : زومجی