بررسی تخصصی
کنسولهای نسل آتی و بهخصوص ایکس باکس تا دندان به فناوریهای مجهز شدهاند که به مرور زمان فعال خواهند شد و روزبهروز کیفیت خروجی بهتری را فراهم میکنند. اما آیا پشتیبانی ایکس باکس سری ایکس و اس به دایرکت ایکس 12 و فناوریهای گوناگون آن میتواند در مرور زمان برتری خود را به پلی استیشن 5 نشان دهد؟
شرکت مایکروسافت اهمیت زیادی به Backward Compatibility یا همان پشتیبانی از بازیهای کنسولهای قبلی میدهد.
دارندگان ایکس باکس سری X و S قادر به انجام چند بازی قدیمی با نرخ فریم بالاتر خواهند بود.
ایکس باکس ویژگی FPS Boost را برای کنسول های نسل بعدی معرفی کرده است .که می تواند سرعت فریم بازی های خاص را دو برابر کند.
ویژگی FPS BOOST چیست؟
این ویژگی برای افزایش نرخ فریم در بازی ها طراحی شده است .و در حال حاضر برای بازی هایی از جمله Watch Dogs 2، Sniper Elite 4، Far Cry 4، UFC 4 و New Super Lucky’s موجود می باشد.
بیشتر بازی های نسل های قبلی از قابلیت های نسل فعلی سری X، از جمله زمان بارگذاری سریعتر و ویژگی Quick Resume بهره مند شده اند. اکنون، به لطف تلاش تیم مایکروسافت ، گیمرها می توانند نرخ فریم بازی های مورد علاقه خود را دو برابر و در بعضی موارد چهار برابرکنند.
آیا نرخ فریم همه بازی های قدیمی دو برابر شده است؟
طبق گفته ایکس باکس، بازی Super Lucky’s Tale اکنون می تواند تا 120 فریم بر ثانیه کار کند در حالی که UFC 4 در حال حاضر می تواند تا 60 فریم بر ثانیه کار کند.ویژگی افزایش نرخ فریم جدید مایکروسافت در همه بازی ها قابل استفاده نیست. در حالی که برخی از بازی ها می توانند آن را تجربه کنند .برای برخی دیگر از بازی ها کار نمی کند. غول فناوری مستقر در ردموند همچنین چنین گفت که تمرکز بیشتری بر روی بازی های محبوب برتر خواهد داشت.
نحوه فعال سازی
از این بهار، کاربران ایکس باکس سری X و S می توانند قابلیت افزایش نرخ فریم را با رفتن به Manage Game\ Compatibility Options\ FPS Boost فعال کنند. مایکروسافت همچنین یک شاخص جدید ایجاد کرده است که به کاربران اطلاع می دهد که آیا بازی آنها FPS Boost را اجرا می کند یا خیر.
برای دسترسی به این ویژگی، با زدن دکمه Xbox در کنترلر، بازیهایی که از آن پشتیبانی می کنند. دارای نشانگر ویژه ای می شوند.
همچنین با افزودن قابلیت HDR به بازی های قدیمی، اکنون مایکروسافت به بازیکنان دلیل جدیدی برای بازدید و بازگشت به بازی های قدیمی خود داده است.
قابلیت Quick Resume یکی از بهترین ویژگیهای کنسول نسل نهمی مایکروسافت یعنی ایکس باکس سریز است که به بازیکنان اجازه میدهد تا بین بازیهای مختلف جا به جا شوند بدون آنکه نیازی به بوت کردن مجدد بازی باشد. شما به سادگی میتوانید زمانی که از Assassin’s Creed خسته شدید، سری به Gears 5 بزنید و بدون معطلی، دوباره به بازی قبلی برگردید و دقیقا آن را از همان نقطهای که رها کرده بودید، بازی کنید. این قابلیت از آن دست ویژگیهایی بود که کمتر کسی فکر میکرد به آن نیاز دارد، اما در نهایت معلوم شد که چقدر استفاده از آن لذتبخش است و حس داشتن کنسولی بسیار سریع را به مخاطب القا میکند. تا زمانی که بخواهید بیش از 7 بازی را به صورت همزمان اجرا کنید!بازیها در بکگراند حتی در صورت از برق بیرون کشیدن کنسول، باقی میمانند.از آنجایی که منوی ایکس باکس هیچ گزینهای برای اینکه ببینیم چه بازیهایی از این قابلیت پشتیبانی میکند، ندارد، بنابراین باید آنها را خودتان به خاطر بسپارید. توجه داشته باشید که حتی اگر یک بازی از این قابلیت پشتیبانی نمیکند، بازهم میتوان از طریق منوی ایکس باکس بین انها جا به جا شد. با این حال قبل از اینکار مطمئن شده باشید که بازی خود را سیو کردهاید وگرنه در صورتی که بازی از Quick Resume بهره نبرد، پیشروی شما در آن پاک خواهد شد و بازی مجددا اجرا میشود.
در ابتدا باید بدانید که این قابلیت به صورت پیشفرض روی دستگاه روشن است و نیازی نیست از طریق تنظیمات خاصی آن را فعال کنید. با این حال برخی از بازیها از این قابلیت همان طور که اشاره شد پشتیبانی نمی کنند. برای فهمیدن این موضوع کافیست زمانی که میخواهید بین بازیها جا به جا شوید، به گوشهی بالای تصویر دقت کنید، اگر پیامی مانند تصویر زیر با عبارت Quick Resume روی صفحه آمد، میتوان وارد ادامهی بازی شد و اگر نیامد، بازی باید مجدد اجرا شود.شرکت مایکروسافت اعلام کرده است که این قابلیت هنوز هم جای کار دارد و آنها به دنبال رفع ایرادات آن هستند. به همین دلیل Quick Resume فعلا در برخی از بازیها کار نمیکند.
ایکسباکس سری ایکس و اس درحالحاضر به لطف بهرهوری از DirectX 12 Ultimate و تجهیز به پردازندهی گرافیکی RDNA 2 شرکت AMD، تنها با بهروزرسانی نرمافزاری از قابلیت DirectML و فناوری Super Resolution بهره خواهند برد. توسعهی ایدهال و کاربردی این فناوری میتواند خروجی 8K را نیز برای کنسولهای نسل آتی تنها با آپاسکیل تصاویر از 4K به ارمغان بیاورد. با درک این فناوری پشتیبانی هر دو کنسول از این خروجی 8K اکنون بیش از گذشته معنی مییابد.
Auto HDR و Variable Refresh Rate
در ایکس باکس سری ایکس و اس با هدف بهبود تجربهی گیمینگ دو فناوری دیگر نیز توسعه یافته است. Auto HDR با الگوریتمهای یادگیری ماشین به بررسی پیوستهی اجزای مختلف تصویر و میزان روشنایی و رنگ آنها میپردازد، تا تصاویری با کنتراست و رنگهای جذابتر رندر کند. عملکرد این فناوری در بازیهای قدیمی فاقد HDR، بسیار محسوس خواهد بود.
دایرکت ایکس 12، نقطهی قوت مایکروسافت و ایکسباکس
بر کسی پوشیده نیست که مایکروسافت با سالهای توسعهی دایرکتایکس، به یکی از شرکتهای برتر در زمینهی APIهای گرافیکی تبدیل شده است. غول ردموندی دنیای فناوری به دلیل دراختیار داشتن ویندوز بهعنوان محبوبترین سیستمعامل جهان، باید API گرافیکی توانمندی نیز برای آن توسعه میداد که البته در این زمینه نیز بسیار موفق بوده است. دایرکت ایکس بهصورت پیوسته بهروزرسانیهای متعددی را به خود دیده است تا اکنون با تجهیز به انبوهی از فناوری و قابلیتهای مختلف، یکی از بهترینها در کلاس خود باشد. دایرکت ایکس در نسخهی 12 خود بهروزرسانی بزرگی را تجربه کرد که در ادامه نیز با افزوده شدن چند فناوری دیگر به DirectX 12 Ultimate تغییر نام داد. این بهروزرسانی که در آپدیت May 2020 نیز برای ویندوز 10 عرضه شد و در خانوادهی جدید ایکس باکس نیز حضور دارد، حاوی فناوریهای زیر است:
Variable Rate Shading
فناوری سایهزنی متغیر نیز یکی دیگر از قابلیتهای جدید API مایکروسافت است که در نسخهی 12 به آن اضافه شده است. سایهزنها رنگ، روشنایی و کنتراست هر یک از پیکسلها را تعیین میکنند که این عملیات در رزولوشنهای بالا بسیار سنگین خواهد بود. در این فناوری بخشهای مهم تصویر که مرکز توجه کاربر است با رزولوشن تمام پردازش میشوند درحالیکه سایر بخشها و اشیا اطلاعات کمتری را بههمراه خواهند داشت. بهعنوان مثال در بازی فورزا هورایزن یا سایر عناوین ریسینگ، خودرو و جادهی پیشروی آن در مرکز توجه قرار دارد و با حداکثر جزئیات پردازش میشوند درحالیکه درختان و المانهای کنار جاده که با سرعت زیادی در حال عبور هستند نیازی به این میزان از پردازش ندارند.
Mesh Shaders
این فناوری نیز همانند VRS به سیستم برای پردازش بهینهتر کمک میکند. امکان خلق دنیایی با جزئیات بالا بدون نیاز به بار پردازشی سنگین مهمترین وظیفهی Mesh Shaders است. در این فناوری صحنه و المانهای اصلی آن تعیین میشوند و برای جزئیات بافت حداکثر پردازش میشوند و درواقع حاوی مثلثهای بیشتری خواهند بود.
در طرف مقابل اجزا و بخشهای دورتر که نیازی به جزئیات بالا ندارند میتوانند از مثلثهای کمتری تشکیل شوند و بدین ترتیب جزئیات کمتری بههمراه خواهند داشت. درحالیکه این فناوری کمک زیادی به بار پردازشی میکند، خروجی نهایی از دید کاربران تفاوت محسوسی نخواهد داشت.
Sampler Feedback
در صورتی که برخی المانهای تصویر در چند فریم دستنخورده باقی بمانند، پردازش مجدد آنها برای هر فریم بار پردازشی مضاعفی بههمراه خواهد داشت. فناوری مذکور با تشخیص این بخش از تصاویر نهتنها بار پردازشی کمتر و نرخ فریم بیشتری را به ارمغان میآورد، بلکه امکان رندر محیطهای بزرگ و غنیتری را با حافظهی رم کمتر پردازندهی گرافیکی را فراهم میکند.
چهار نسل بازی در یک کنسول
عملی کردن قولی که به طرفداران دادند، همچنین سرمایه گزاری که Xbox انجام داد؛ یکی از مواردی است که باعث میشود ما به کنسول Xbox Series X افتخار کنیم. با تشکر از قابلیت عقبرو (Backward Compatibility)، میتوانید تمام بازیهای چهار نسل گذشته خود در Xbox را بر روی کنسول Xbox Series X تجربه کنید.
پشتیبانی از 120 فریم بر ثانیه
از لحاظ فنی، بازیها در کلاس جهانی 4K و 60 فریم برثانیه پردازش میشوند که در صورت لزوم به 120 فریم برثانیه نیز افزایش پیدا میکند. همچنین پشتیبانی از قابلیت سینک (همگامسازی) انطباقی استاندارد (VRR) و قابلیت 8K نیز در کنسول مهیا شده است. قدرت کنسول با استفاده از طراحی مخصوص آخرین نسل از معماری Zen 2 و نسل بعدی RDNA که معماری آن توسط همکاران ما در AMD صورت گفته است، عملکرد کنسول Xbox Series X را وارد مرحله جدیدی میکند که هرگز مشابهای آن را پیش از این ندیدهاید. همچنین با به کار بردن قابلیت نرخ سایه زنی متغیر (VRS) و نسل بعدی SSD، بازیکنان میتوانند سریعتر از قبل پا به دنیای بازی خود بگذارند.
ما با استفاده از تکنولوژیهایی مانند Auto Low Latency Mode و قابلیتهایی مانند DLI، کنسول Xbox Series X را به پاسخگوترین کنسول تاریخ تبدیل کردیم. کنسول Xbox Series X در کنار قابلیتهای منحصر به فرد در سخت افزار و نرم افزار، از قابلیت ابری نیز پشتیبانی میکند که باعث راحتتر شدن تجربه بازیها خواهد شد.
کنترلرهای جدید ایکسباکس
در کنار معرفی کنسول Xbox Series X، ما از کنترلر جدید Xbox Wireless نیز رونمایی کردیم. اندازه و طراحی آن]باعث راحتی[ طیف گستردهای کاربران میشود و همچنین دکمه Share را نیز روی آن به کار بردیم که باعث میشود از لحظاتی که دوست دارید عکس بگیرید و یا ویدئو آن را ضبط کنید. این قابلیت هم اکنون روی کنترلرهای Xbox Elite Series 2 Wireless نیز به کار رفته است. همچنین این کنترلر با کنسول ایکسباکس وان و ویندوز 10 نیز سازگار است و با هر مدلی که در آینده از کنسول Xbox Series X منتشر شود نیز سازگار خواهد بود.
امروز در کنار معرفی کنسول Xbox Series X، از بازی Senua's Sega: Hellblade 2 نیز رونمایی شد. استودیوی نینجا تئوری که با بازی Hellblade: Senua’s Sacrific توانست جوایز زیادی کسب کند، حال درحال ساخت اثری با تمام قدرت کنسول Xbox Series X است. تصویری که امروز از این بازی به نمایش گذاشته شد، به صورت in-engine بوده و نمایانگر قدرت کنسول Xbox Series X است که حالا در دسترس تمام سازندگان برای نشان دادن دنیاها، تجربهها و بازیهای جدید به صورتی که هرگز نمونهاش را هم ندیدهاید؛ قرار گرفته شده است. ما همچنین موانع فنی موجود در نسلهای پیشین را برطرف کردیم و این امکان را به بازیساز دادیم تا تجربهای لذت بخشتر و گستردهتری برای گیمرها خلق کنند.
قدرتمندتر از هر کنسول
کنسول Xbox Series X سریعتر و بسیار قدرتمندتر از هرکنسولی که تا به امروز منتشر شده عمل میکند. طراحی آن ما را قادر ساخته تا قدرت پردازشی چهار برابر کنسول ایکسباکس وان ایکس را با آرامترین و کارآمدترین شکل ممکن به بازیکنها ارائه دهیم. همچنین ما کنسول Xbox Series X را به نحوی طراحی کردیم که از دو حالت عمودی و افقی پشتیبانی میکند که حرکت بسیار جسورانهای بود.
نام Xbox تجلی تاریخ بازیهای ویدئویی، اشتیاق بی حد و مرز تیم ما و تعهد ما، هم به طرفداران و هم به آینده بازیهای ویدئویی در مایکروسافت است. همچنین ما معتقدیم که یک کنسول فقط میتواند برای یک چیز باشد؛ بازی.
مشخصات
ابعاد 151 × 151 × 301 میلیمتر
وزن حدود 5 کیلوگرم
رنگ مشکی
پردازنده اصلی پردازنده شخصیسازی شده Zen 2 با هشت هسته و فرکانس 3.8 GHz
پردازنده گرافیکی پردازنده گرافیکی شخصیسازیشده RDNA 2 با قدرت 12 ترافلاپس و 52 واحد محاسباتی (CU) با فرکانس 1.825 GHz
توان پردازشی 12 ترافلاپس
حافظهی رم 16 گیگابایت GDDR6
حافظهی ذخیرهسازی 1 ترابایت SSD
درایو نوری درایور بلوری 4K UHD
شبکهی بیسیم دارد
بلوتوث دارد
درگاه شبکه دارد
درگاه کارت حافظه 1 درگاه حافظه برای اتصال SSD اختصاصی (Expansion Card)
تعداد درگاه USB : سه عدد
خروجی تصویر 4K - 8K
اقلام موجود در جعبه - یک دسته
- کابل HDMI