بررسی تخصصی
نکته آموزشی : برای اطلاع از راه حل ارور های مختلف در سیستم نرم افزاری پلی استیشن 5 اینجا کلیک نمایید .
رهگیری پرتو بر شبیهسازی حرکت نور در دنیای واقعی و رفتار آن هنگام تعامل با مواد و متریالهای فیزیکی مبتنی است کنسولِ PS5 قطعا از شتابدهیِ سختافزاریِ ray tracing (تکنیکِ رهگیریِ پرتو که با کارتهای گرافیکِ سری RTX انویدیا معرفی شد و به اختصار RT گفته میشود) توسطِ Intersection Engine (موتور تقاطع) برخوردار است پلی استیشن جدید به طرز غیر قابل باوری قویتر است .کنسول پلی استیشن 5 از هاردهای اکسترنال SSD پشتیبانی خواهد کرد. سرنی تأیید کرد که سونی با هاردهای اکسترنال ثرد پارتی سازگار خواهد بود (ایکس باکس سری ایکس فقط از یک نوع هارد SSD پشتیبانی میکند)، اما برای خرید هارد اکسترنال، بهتر است از هاردهای پیشنهادی سونی استفاده کرد. هاردهای اکسترنال میتوانند از تکنولوژی بازیابی فایلهای فشرده، پردازندههای ورودی و خروجی و دیگر قابلیتهای پلی استیشن 5 بهره ببرند، اما این هاردها باید سرعتی حداقل برابر با سرعت هارد پلی استیشن 5 داشته باشند. چنین هاردهایی از تکنولوژی PCIe 4.0 و پورت M.2 بهره میبرند و باید توسط کمپانی سونی تأیید شوند.
طراحی کنسول به صورتی انجام شده که گرما را از سه طرف جلو، بالا و پشت کنسول به بیرون منتقل کند.کمصدا بودن کنسول یکی از ویژگیهای قابل ملاحظهی نسل بعد به شمار میرود پلی استیشن 5، کاملاً کمصدا و ساکت است و صدای فن از حالت عادی بالاتر نمیرود. پلاستیک استفاده شده در پنلها سفید، محکم و مقاوم هستند و بهراحتی خم نمیشوند. بدنهی مشکی اصلی حالت براق دارد که ممکن است به مذاق همه خوش نیاید. این قسمت از نمای جلویی کنسول شامل دو دکمهی پاور و خروجی دیسک میشود و یک درگاه یواسبی (نسخهی 3.0 با حداکثر سرعت انتقال داده 10 گیگابیت بر ثانیه) و یک درگاه USB Type C بالاتر از آنها قرار دارد. یکی از موارد هیجانانگیزی که در طراحی کنسول در نظر گرفته شده، امکان جدا کردن سادهی پنلهای کناری و تمیز کردن بدنهی اصلی کنسول است. برای قرار دادن کنسول پلی استیشن 5 در هر دو حالت عمودی و افقی، نیاز به پایهی تعبیه شده در جعبه خواهید داشت. این کنسول به وضوح برای قرار دادن بهصورت عمودی طراحی شده و برخلاف نسلهای قبلی، شکل افقی آن حالت نامتقارن دارد.
پلی استیشن 5 از تکنولوژی صدای سه بعدی Tempest استفاده خواهد کرد که بر اساس تکنولوژی پردازندههای گرافیکی AMD ساخته شده است. برای مقایسه، تکنولوژی دالبی Atmos از 32 منبع صوتی و هدست PSVR در بهترین حالت از 50 منبع صوتی پشتیبانی میکنند در حالی که Tempest از صد منبع صوتی پشتیبانی میکند.پلی استیشن 5 یک کنسول تماما نسل بعدی در همهی زمینههای ممکن است. تقریباً هیچجایی نیست که سونی کمکاری کرده باشد و حداقل اندکی بهبود نداده باشد. از پیشرفتهای عظیم گرفته مانند SSD فوق سریع و کنترلر منحصربهفرد گرفته تا موارد کوچکتر مثل ادغام PSN با رابط کاربری کنسول، پلی استیشن 5 یک جهش عظیم نسلی است.
از کاربردهای این تکنولوژی صدا، قابلیت تشخیص دقیق و نقطهای محل دشمن در یک بازی اکشن است، زیرا شما جهت، عمق، فاصله و اکوی صدا را تشخیص خواهید داد. در یک محیط بارانی، هر قطره باران صدایی متفاوت خواهد داشت و خود را زیر باران تصور خواهید کرد. بهترین راه برای توصیف صدای سه بعدی پلی استیشن 5، تجربه آن است .برای کاربرانی که از اکانتهای ظرفیتی استفاده میکنند هم خبر خوبی داریم: قابلیت استفاده کردن از بازیهای یک اکانت دیگر همچنان وجود دارد و حتی حالا ارزشمندتر هم شده است، چرا که یک اکانت میتواند روی هر دو کنسول پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 فعال شود. پرایمری کردن اکانت نام دیگری به خود گرفته اما عملکرد سابق را دارد و خللی در این زمینه وارد نشده است.
دیگر مزیت استفاده از این هارد SSD اختصاصی، کاهش قابل توجه زمان بارگذاری است. پلی استیشن 4 یک گیگابایت اطلاعات را در 20 ثانیه بارگذاری میکند، در پلی استیشن 5، زمان بارگذاری دو گیگابایت اطلاعات تنها 0٬27 ثانیه خواهد بود. در واقع، سرعت بارگذاری اطلاعات یک بازی ویدیویی یا استریم آن، 100 برابر بیشتر خواهد شد.
سرعت اجرا و بارگذاری بازیها در پلی استیشن 5 تقریبا صفر خواهد بود و دیگر منتظر نصب بازی و آپدیتهای آن نخواهید بود. به همین دلیل بازیسازان نیز در طراحی بازی، آزادی عمل بسیار بیشتری خواهند داشت و شاهد نسل جدیدی از بازیهای ویدیویی خواهید بود.
کنترلر کنسول پلی استیشن 5، دوال سنس (DualSense) نام دارد. این کنترلر با حفظ عناصر اصلی کنترلر DualShock 4 و بهبود برخی از آنها، شامل تغییرات اساسی در ظاهر نیز شده است. در پست رسمی وبلاگ پلیاستیشن آمده است: «چیزهایی که بازیکنان درباره DualShock 4 دوست داشتند، دستنخورده باقی ماندهاند و در عین حال قابلیت و کارایی آن بیشتر شده است.»ویژگی انقلابی دیگر این کنترلر، موتورهای ویبرهی پیشرفتهی آن است. نوآوری در این زمینه به قدری بوده که مقایسهی لرزش دوال سنس با دوال شاک 4 خندهدار است. باز هم مانند دکمههای R2 و L2، توصیف این قابلیت ساده نیست اما میتوان گفت کیفیت و دقت لرزشها به طرز بسیار قابل توجهی افزایش یافته است. در بازی Astro's Playroom، هنگام بارش باران یا تگرگ یا رفتن روی یخ و چمن، نوع متفاوتی لرزش در کنترلر احساس میکنید. تقریباً درک اینکه کنترلر چطور لرزش سطوح مختلف را شبیهسازی میکند غیر ممکن است و همین قضیه یک لایهی جدید در تجربهی بازی اضافه میکند. قبلاً فقط شدت لرزش تغییر میکرد اما حالا نوع آن بسته به موقعیت متفاوت است. شاید بعد از همهی اینها از خودتان میپرسید این همه قابلیت جدید چه تأثیری روی باتری کنترلر میگذارد. ظرفیت باتری دوال سنس 1500 میلیآمپر است و خود سونی گزارش کرده میزان نگه داشتن شارژ کنترلر مشابه دوال شاک 4 است، اما شخصاً حس کردم دوال سنس کمتر نیاز به شارژ پیدا میکند و حداقل در این چند روز بیش از انتظار در این زمینه ظاهر شده است.دکمهی L2 در نشانه گرفتن اسلحههای گوناگون نیز متفاوت عمل میکند. درست مثل شلیک، نشانهگیری با سلاحهای کوچک بسیار متفاوت با سلاحهای بزرگ و سنگین است و این حس سنگینی به خوبی با تغییر میزان فشار دکمهی L2 منتقل میشود.
یکی از امکاناتی که به همراه کنترلر دوال سنس میآید، فناوری Haptic Feedback است. این فناوری بازخوردهای لرزشی مختلفی را در کنترلر ایجاد میکند. به گفته سونی، این قابلیت تاثیر بسزایی در هنگام بازی کردن دارد. برای مثال حرکت ماشین روی سطوح شنی یا گلی، بسیار ملموستر خواهد بود.
کلیدهای ماشهای L2 و R2 اکنون حس متفاوتی خواهند داشت. چیزی که سونی از آن به عنوان Adaptive Triggers یاد میکند و به گفته آنها باعث میشود شدت اعمال را با دقت بیشتری احساس کنید. برای مثال پرتاب تیر به وسیله کمان، حس بسیار متفاوتی نسبت به گذشته خواهد داشت.
یکی دیگر از تغییرات اساسیای که DualSense ایجاد شده، جایگزینی دکمه Share با دکمه جدید Create است. البته این به معنی حذف شدن عملکرد Share در کنترلر پلیاستیشن 5 نیست. بلکه صرفا امکانات بیشتری به آن اضافه میکند که باعث میشود بازیکنان محتوای گیمپلی خود را خلاقانهتر از همیشه با دیگران به اشتراک بگذارند. سونی در آینده اطلاعات بیشتری درباره عملکرد دکمه Create منتشر خواهد کرد.
سر هم کردن تمامی این تغییرات در کنترلر جدید، چالش جدیدی برای تیم طراحی این کنترلر بوده است. آنها با مهندسین سختافزار پلیاستیشن همکاری نزدیکی داشتهاند تا بتوانند این کنترلر را کوچکتر از آن چیزی که تصور میکردند، طراحی کنند. زاویه کلیدهای ماشهای تغییر کرده است و اصلاحات خوبی در چسبندگی آنها ایجاد شده است. همچنین تیم طراحی DualSense ملاحظات بسیاری را برای بهبود باتری DualSense و وزن آن، در نظر داشتهاند.
کلیدهای ماشهای L2 و R2 اکنون حس متفاوتی خواهند داشت. چیزی که سونی از آن به عنوان Adaptive Triggers یاد میکند و به گفته آنها باعث میشود شدت اعمال را با دقت بیشتری احساس کنید. برای مثال پرتاب تیر به وسیله کمان، حس بسیار متفاوتی نسبت به گذشته خواهد داشت.
یکی دیگر از تغییرات اساسیای که DualSense ایجاد شده، جایگزینی دکمه Share با دکمه جدید Create است. البته این به معنی حذف شدن عملکرد Share در کنترلر پلیاستیشن 5 نیست. بلکه صرفا امکانات بیشتری به آن اضافه میکند که باعث میشود بازیکنان محتوای گیمپلی خود را خلاقانهتر از همیشه با دیگران به اشتراک بگذارند. سونی در آینده اطلاعات بیشتری درباره عملکرد دکمه Create منتشر خواهد کرد.
سر هم کردن تمامی این تغییرات در کنترلر جدید، چالش جدیدی برای تیم طراحی این کنترلر بوده است. آنها با مهندسین سختافزار پلیاستیشن همکاری نزدیکی داشتهاند تا بتوانند این کنترلر را کوچکتر از آن چیزی که تصور میکردند، طراحی کنند. زاویه کلیدهای ماشهای تغییر کرده است و اصلاحات خوبی در چسبندگی آنها ایجاد شده است. همچنین تیم طراحی DualSense ملاحظات بسیاری را برای بهبود باتری DualSense و وزن آن، در نظر داشتهاند.
در بین مشخصات فنی پلی استیشن 5، قدرت 10.28 ترافلاپ پردازنده گرافیکی این کنسول مورد توجه قرار گرفت. این مقدار کمتر از قدرت پردازنده ایکس باکس سری ایکس است که 12 ترافلاپ اعلام شده است اما نسبت به قدرت 4.2 ترافلاپ، قدم بزرگی محسوب میشود.
همچنین، پردازنده گرافیکی این کنسول دارای 36 واحد پردازش یا CU است که سرعت پردازنده را به 2.23 گیگاهرتز محدود میکنند اما این پردازنده قابلیت ایجاد فرکانسهای متغیر را دارد. در نتیجه، سرعت پردازنده به بازی بستگی دارد.
پهنای باند هارد HDD پلی استیشن 4 50 الی 100 مگابایت بر ثانیه بود در حالی که پهنای باند هارد SSD پلی استیشن 5 حداقل 5 گیگابایت بر ثانیه بود. اختلاف این دو رقم و جهش فنی از پلی استیشن 4 به پلی استیشن 5 باورنکردنی است. این پهنای باند باعث خواهد شد تا زمان نصب تقریبا به صفر برسد و نحوه ساخت بازیهای ویدیویی کاملا متحول شود.
مشخصات فیزیکی
ابعاد 260 × 104 × 390 میلیمتر
وزن 4.5 کیلوگرم
رنگ سفید
مشخصات سختافزاری
پردازنده اصلی پردازنده 8 هستهای ذن 2 با فرکانس پردازشی 3/5 گیگاهرتز (دارای فرکانس متغیر)
پردازنده گرافیکی قدرت پردازشی 10.28 ترافلاپس، مجهز به 36 واحد محاسباتی با فرکانس پردازشی 2.23 گیگاهرتز (دارای فرکانس متغیر) و معماری RDNA2
توان پردازشی 10.28 ترافلاپس
حافظهی رم 16 گیگابایت GDDR6
حافظهی ذخیرهسازی - 825 گیگابایت از نوع SSD سفارشیسازیشده
- مجهز به درگاه خارجی SSD از نوع NVMe برای ارتقاء فضای ذخیرهسازی
شبکهی بیسیم دارد
بلوتوث دارد
درگاه شبکه دارد
HDMI دارد
خروجی تصویر 4K - 8K
اقلام موجود در جعبه - یک دسته
- کابل HDMI
- کابل برق
سایر امکانات پشتیبانی از هارد اکسترنال USB
PlayStation 5 |
CPU | 8x Zen 2 Cores at 3.5GHz (variable frequency) |
---|
GPU | 10.28 TFLOPs, 36 CUs at 2.23GHz (variable frequency) |
---|
GPU Architecture | Custom RDNA 2 |
---|
Memory/Interface | 16GB GDDR6/256-bit |
---|
Memory Bandwidth | 448GB/s |
---|
Internal Storage | Custom 825GB SSD |
---|
I/O Throughput | 5.5GB/s (Raw), Typical 8-9GB/s (Compressed) |
---|
Expandable storage | NVMe SSD Slot |
---|
External storage | USB HDD Support |
---|
Optical drive | no |
---|
برای کسانی که ساعتها دنبال کالکتیبل و آیتمهای مخفی در بازیها بودند، سونی ویژگی جدیدی در نظر گرفته که به کمک جمعکنندگان تازهکار تروفی هم میآید. در هر مرحلهای از بازی که باشید، یکی از کارتها همین Game Help است که محل مخفی شدن آیتمهای مختلف را با یک ویدیو نمایش میدهد. این ویدیوها ازطریق اینترنت استریم میشوند و جایی در کنسول اشغال نمیکنند. ویدیوها خلاصه به کالکتیبلها نمیشوند و بسته به نوع بازی و کمکی که سازندهی برای مراحل مختلف آن در نظر گرفته میتوانند تغییر کنند. در بازی Demon's Souls، بیش از 150 ویدیوی کمکی وجود دارد که نحوهی مبارزه با باسهای متعدد بازی را نیز نشان میدهد. این قابلیت شاید خیلی به کار گیمرهای کارکشته نیاید اما برای خیلیها، بسیار راحتتر از جستوجو در اینترنت است. لازم به ذکر است که Game Help تنها در اختیار مشترکین پلی استیشن پلاس قرار دارد.کارتهای فعالیت (Activity Card) و ویدیوهای راهنمایی برای بازیهایی که آنها را پشتیبانی میکنند، دو تا از قابلیتهای نوآورانهی پلی استیشن 5 هستند که واقعاً خیلیها جاها مفید واقع میشوند. برای مثال در بازیهای Astro's Playroom و Sackboy: A Big Adventure که شامل مرحله و جهانهای مختلف میشوند به خوبی از ظرفیت این ویژگی استفاده میکنند. با یک بار فشار دادن دکمهی پلی استیشن (که همچنان گیجکننده است) به کارتهای شخصیسازیشدهی هر بازی دسترسی دارید و بدون برگشتن به منوی اصلی بازی، میتوانید بلافاصله به یک مرحلهی دیگر منتقل شوید. ترکیب کارتها با SSD پرسرعت کنسول تجربهای خلق میکنند که نهتنها در نسل قبل ممکن نبود، بلکه به قدری کاربردی و به درد بخور است که در مدت زمانی کوتاهی به آن عادت میکنید.
رابط کاربری در رزولوشن 4K واقعی و HDR نمایش داده میشود و همین زیبایی آن را چند برابر کرده است. در وهلهی اول چیزی که چشم هر کاربری را میگیرد عدم وجود پیشزمینهی پیشفرض و جایگزینی رنگ آبی با طوسی/نقرهای است. صفحهی اصلی پلی استیشن 5 بیشترین تمرکز را روی بازی انتخاب شده میگذارد و همهی منو و دکمهها را به گوشهها رانده است. ردیف نمادین بازی و نرمافزارها تقریباً نصف و به بالا منتقل شده، نوار تنظیمات، حساب کاربری، تروفیها و غیره حذف شده و حدود هفتاد درصد صفحهی اصلی به پیشزمینهی بازی در حال انتخا