بررسی تخصصی
The Division 2 با موتور اسنودراپ ساخته میشود که قدرت آن را پیشتر در قسمت قبلی بازی دیده بودیم و خب این بار هم همهچیز بینهایت زیبا و چشمنواز است و بازی از نظر گرافیکی اثر باکیفیتی است. به هر حال دیویژن از آن دست بازیهایی است که میتواند تا مدت زمان طولانی، بازیکنان را سرگرم نگه دارد و با ارائه یک تجربه همکاری یا رقابتی جذاب، لذت زیادی برای آنها به ارمغان بیاورد.محیطهای The Division 2 طراحی خیلی خوبی دارند و فضاسازی آنها، در کنار ارائه یک حس جدید در مقایسه با نسخه اول در ارائه اتمسفر خاص این مجموعه بازی هم موفق ظاهر میشود. نکته بعدی، گانپلی بسیار روان اثر است که تا حدود خیلی زیادی شبیه به نسخه قبلی است اما هنوز هم بسیار جذاب و دوستداشتنی جلوه میکند؛ به طوریکه گانپلی مبتنی بر سنگرگیری بازی، بسیار واقعی بهنظر میرسد و بهلطف هوش مصنوعی خوب دشمنان و قدرت آنها در غافلگیر کردن شما، همواره باید سعی کنید بین سنگرها جابهجا شوید و این کار هم به لطف کنترلهای مناسب، خیلی روان و بدون مشکل صورت میگیرد.
در دیویژن 2، جدا از سلاحهای اصلی یک سری قابلیت ویژه هم خواهیم داشت که در قسمت قبلی هم نمونه مشابه آنها را دیده بودیم. برای مثال یکی از این قابلیتها سلاحی خودکار را روی زمین قرار میدهد که قادر است در بُرد مفیدش، دشمنان را هدف قرار دهد. یا یکی دیگر از قابلیتهای ویژه جذاب بازی، امکان شلیک یک ماده شیمیایی به سمت دشمنان است که پس از برخورد اولین گلوله به آن، آتش میگیرد و میتوانید نظارهگر سوختن چند نفر از دشمنان بهصورت همزمان باشید. این قابلیتها پیادهسازی خوبی در بازی دارند و عمق بیشتری به گانپلی آن میدهند. همچنین بازهم مثل نسخه اول، The Division 2 شخصیسازیهای زیادی از حیث سلاح و تجهیزات در اختیار بازیکنان قرار میدهد؛ به طوریکه قادر خواهید بود تا موارد زیادی را از زره شخصیت گرفته تا حتی موارد جزئیتر چون کولهپشتی و دستکشهای وی شخصیسازی کنید و از طریق لوت کردن، این تجهیزات را قویتر کنید تا شانس بیشتری در برابر دشمنان داشته باشید.
محتویات چندنفره دیویژن 2، صرفا به بخش دارک زون و امکان تجربه بازی به شکل همکاری چندنفره خلاصه نمیشود و در این نسخه، سازندگان یک بخش PvP مجزا هم قرار دادهاند که کاملا شبیه به حالتهای آنلاین رایج در سایر بازیهای چندنفره است و شامل قسمتهایی مثل Domination یا Skirmish میشود. این بخش با نام Conflict در بازی وجود دارد و در آن در قالب حالتهای متنوع و روی نقشههای مختلف، در قالب یک اثر شوتر استاندارد مشغول نبرد با سایر بازیکنان خواهید شد. حتی سیستم پیشرفت این بخش هم کاملا مجزا از حالتی چون دارک زون است و بهگفته سازندگان، Conflict به این منظور در بازی قرار گرفته تا افرادی که طرفدار آثار شوتر رایج هستند هم بتوانند از دیویژن 2 لذت ببرند.بازی دارای یک بخش داستانی است که در آن میتوان انواع و اقسام ماموریتهای اصلی و فرعی را انجام داد و حتی در صورت تمایل همراه با سایر بازیکنان به سراغ ماموریتها رفت. پس از آن بخش دارک زون را داریم که این بار در سه نقطه و با سطوح مختلف، بازیکن را درگیر نبردی با سایر بازیکنان یا هوش مصنوعی میکند و با جوایزی که برایش بهارمغان میآورد، ارزش تکرار مناسبی دارد. جدا از همه اینها هم بخش Conflict وجود دارد تا طرفداران شوترهای رقابتی هم بتوانند از The Division 2 لذت ببرند. بهنظر میرسد یوبیسافت و استودیو مسیو با خلق این محتویات قصد دارند دیویژن 2 از همان ابتدا اثری مناسب برای سلیقههای مختلف باشد و باید منتظر ماند و دید که تا چه حد در این راه موفق خواهند بود.
در بازیهای آنلاین، اصطلاحی به نام End Game وجود دارد که منظور از آن، محتویاتی است که پس از تمام کردن بخش داستانی میتوانید آنها را تجربه کنید و معمولا هم همین محتویات هستند که باعث میشوند یک بازی برای طولانیمدت تجربه و اثری دیگر نهایتا چند ماه پس از انتشار بهدست فراموشی سپرده شود. سازندگان دیویژن 2 با تغییراتی که در بخش دارک زون اعمال کردهاند، سعی دارند تا یک End Game قوی برای بازیشان بسازند تغییر مهم دیگری که در بخش دارک زون بازی رخ داده، متنوعتر شدن شیوههای تبدیل شدن به Rogue است. پیش از هرچیز اگر کلا از روگ اطلاعی ندارید، باید گفت که در دارک زون بازیکنان میتوانند به شکلی دوستانه با یکدیگر رفتار کنند و حتی با تشکیل دادن تیم، دشمنان کنترلشده توسط هوشمصنوعی را که در این منطقه وجود دارند از بین ببرند. با این حال افرادی هم وجود دارند که ترجیح میدهند به سایر بازیکنان حمله کنند و بدین ترتیب تبدیل به روگ میشوند. زمانی که بازیکنی تبدیل به روگ شود، مزایا و پاداشهای خاصی خواهد داشت اما در عین حال سایر بازیکنان با علامت مخصوصی که روی سر این بازیکن ظاهر میشود، از روگ بودن وی مطلع میشوند و میتوانند با کشتن وی جوایز ارزشمندی بهدست بیاورند. بهگفته مسیو، در دیویژن 2 تبدیل شدن به روگ فقط وابسته به کشتن سایر بازیکنان نیست و همچنین حالت روگ، سه سطح مختلف دارد. در این نسخه بازیکنان میتوانند با انجام کارهایی از قبیل تقسیم نکردن لوت با همتیمیها، دزدی و حتی نجات ندادن شخصی که در حال مرگ است و درخواست کمک دارد، تبدیل به یک روگ سطح اول شوند.
دارک زون به بخشی از نقشه بازیهای دیویژن گفته میشود که در آن بازیکنان میتوانند وارد نبردی تمامعیار با یکدیگر شوند و درنهایت اندوختههایشان را ازطریق هلیکوپتر از این محیط خارج کنند. ایده دارک زون در نسخه اول هم جذاب بود اما مشکل این بخش، به نبود تعادل مربوط میشد؛ به طوریکه خیلی وقتها در دارک زون بازیکنان ترجیح میدادند به جای حمله به دیگران و به جان خریدن ریسک آن، رفتار دوستانهای با یکدیگر داشته باشند. البته که این مشکلات به مرور زمان کمتر و کمتر شدند و دارک زون بازی هم تجربه بهتری ارائه کرد اما حال استودیو مسیو قصد دارد در نسخه دوم از همان ابتدا کار را با قدرت آغاز کند. برای این منظور، تعداد دارک زونها در بازی از یک به سه افزایش داشته است. در مصاحبه با مجله پلیاستیشن، سازندگان اعلام کردند که در نسخه اول خیلی وقتها بازیکنان ضعیفتر هیچ حرفی برای گفتن در برابر بازیکنان قویتر نداشتند و در دارک زون، از پیش بازنده بودند. با این حال افزایش تعداد دارک زونها به سه، باعث خواهد شد تا سازندگان بتوانند راحتتر بازیکنانی با سطح یکسان را روبهروی هم قرار دهند و از این طریق پیروزی یا شکست را وابسته به مهارتها کنند.
پس از ورود به دارک زون، سطح بازیکنان متعادلسازی میشود و با اینکه هنوز هم میتوانید سبک بازی خودتان و سلاحهایی را که دوست دارید داشته باشید، اما دیگر قرار نیست بالاتر بودن سطح یک بازیکن در مقایسه با بازیکن دیگر یک امتیاز مثبت برای وی باشد و کارش را راحتتر کند. البته مسیو این را هم در نظر داشته که متعادلسازی سطح بازیکنان، میتواند اعتراضات بازیکنان حرفهایتر را که دوست ندارند پس از ورود به دارک زون سطحشان کاهش یابد در پی داشته باشد و به همین دلیل هم سه دارک زون با ویژگیهای مختلف در بازی قرار داده است و در یکی از این محیطها، دیگر خبری از متعادلسازی سطح نیست و بازیکنان بسته به علاقهشان میتوانند با همان سطحی که دارند وارد این محیط شوند و ریسک روبهرو شدن با حریفانی به مراتب قویتر را به جان بخرند! سه دارک زون بازی تفاوتهای دیگری هم با یکدیگر دارند و برای مثال در دو مورد از آنها، آسیب رساندن به دوستان یا همان Friendly Fire غیرفعال شده است تا بازیکنان بهشکل تصادفی تبدیل به Rogue نشوند اما در منطقه سوم که همان منطقه عاری از متعادلسازی سطح است، این ویژگی هم وجود دارد و میتوانید عمدی یا غیرعمد دوستانتان را هم هدف قرار بدهید!
توجه: این بازی کاملا آنلاین است و برای بازی به اشتراک پلاس نیاز دارید. سرورهای این بازی به دلیل تحریمها در ایران قابل دسترس نیستند و برای بازی احتیاج به اعمال پروکسی روی مودم دارید.
محتویات نسخه Dark Zone Edition:
- اکشن فیگور 30 سانتی متری شخصیت هثر وارد
- نقشه شهر واشنگتن حاوی گنجهای بازی
- آرت بوک بازی
- ساندتراک بازی
- پک Battleworn Secret Service شامل یک لباس مخصوص، اسکین ویژه سلاح M4A1 و ایموت نایاب
- پک Capitol Defender شامل یک لباس Hazmat 2.0 ویژه و سلاح SPAS-12 با اسکین Lullaby