بررسی تخصصی
در این نسخه از بازی Sekiro: Shadows Die Twice، بازیبازان میتوانند علاوه بر دریافت لباسهای جدید برای مبارز خود، Formهای منحصر به فردی که برای شخصیت Wolf در نظر گرفته شده است را هنگام زنده شدن مجدد در مقابل باسفایتهای بازی استفاده نمایند. همچنین علاوه بر قابلیتی که در آن بازیبازان میتوانند با تمام باسفایتهایی که تاکنون شکست دادهاند روبرو شوند، حالت Gauntlet of Strength به بازی افزوده خواهد شد که این امکان را به افراد میدهد در نبردهای چالش برانگیز و پشت سر هم با باسفایتهای مختلف به مبارزه پرداخته و تا زمانی که تنها یک جان خود را از دست دهند، میتوانند به کشتن باسفایتها و کسب رکوردهای بهتر ادامه دهند.
در بخش Gauntlet of Strength بازیبازان شاهد حملات و حرکات جدیدی از سوی باسفایتهای بازی خواهند بود تا حس و حال مبارزه و چالش جدیدی را برای آنها به ارمغان آورد. این باسفایتها شامل Genichiro Ashina ،Father Owl ،Isshin و Sword Saint خواهند بود که هر کدام علاوه بر حملات گذشتهی خود از ضربات و سبکهای مبارزهای جدید بهرهمند خواهند بود. شرکت اکتیویژن (Activision) ناشر این بازی در مورد بخش Gauntlet of Strength اظهار داشته بود که شاید در ظاهر مبارزات این بخش به مانند گذشته به نظر برسند اما هنگام تجربهی آن حتی ماهرترین بازیبازان نیز به چالش کشیده خواهند شد. بدون شک بازیبازانی که خود را در تجربهی عنوان Sekiro: Shadows Die Twice و مبارزه با باسفایتهای آن ماهر میدانند، میتوانند بار دیگر با چالشهای این حالت لذت فراوانی ببرند و برای پیروزی تا پای جان تلاش کنند.
نسخهی Game of the Year Edition بازی Sekiro: Shadows Die Twice علاوه بر حالت چالش برانگیز Gauntlet of Strength و لباسهای جدید برای شخصیت Wolf، قابلیت Remnant را نیز در دسترس بازیبازان قرار خواهد داد. Remnantها در واقع حضور بازیبازان دیگر به صورت روح و موقتی در بخش داستانی به شمار میآیند که بازیبازان دیگر میتوانند در صورت نیاز با مشاهدهی آنها از راهنماییها و برخی نکات مهم استفاده کنند. حتی قابلیت امتیاز دادن به این Remnantها در دسترس خواهد بود اما امکان فرستادن پیام هنوز مهیا نشده است. نسخهی Game of the Year Edition بازی Sekiro: Shadows Die Twice هماکنون برروی پلتفرم رایانههای شخصی و کنسولهای پلیاستیشن 4، اکسباکس وان و سرویس گوگل استدیا در دسترس علاقهمندان قرار دارد.
ویژگی های بازی :
- + داستان سرایی خوب و گیرا
- + سیستم مبارزات غنی و متفاوت
- + درخت مهارتها و تاثیرگذاری آن روی مبارزات بازی
- + گرافیک و طراحی هنری خارقالعاده
- + موسیقیهای گوشنواز
- + استفاده متعدد از مینی باسها بهجای باسها گوناگون
اینجا بازیکنان در نقش یک شینوبی (نینجا) قرار میگیرند که The One-Armed Wolf نامیده شده است. از این رو دیگر با بخش شخصیسازی کاراکتر روبهرو نیستیم. همچنین سلاح اصلی شما در آغاز بازی یک شمشیر است و با یک شمشیر هم بازی را تمام خواهید کرد (بهواسطهی بازوی مصنوعیتان امکان دارد سلاح ثانویه شما متغیر باشد). حال تیم سازنده از یک سیستم ارتقای درختی استفاده کرده است تا بازیکنان بتوانند مهارتها و حرکات جدیدی را آزاد کنند. با پیشروی در بازی و کشتن دشمنان طلا و XP دریافت خواهید کرد و با رسیدن سطح XP شما به میزان مشخص، سطح کاراکترتان ارتقا پیدا میکند. آزاد سازی مهارتها و ویژگیهای هر بخش این سیستم ارتقای درختی نیازمند پیدا کردن آیتمهای مختلف در جهان بازی است. پس از آزاد سازی مهارت مورد نظر میتوانید با پوینتهایی که از طریق ارتقای سطح کسب میکنید، آنها را خریداری کنید. سیستم ارتقای درختی دارای سه شاخه هنرهای سامورای، هنرهای شینوبی و بازوی مصنوعیتان میشود. در شاخه هنرهای سامورایی، بازیکنان میتوانند روی قدرت ضربات و نوع مبارزات خود تمرکز کنند. این در حالی است که شاخهی هنرهای شینوبی روی نحوه مخفی کاری و کنترل سایر دشمنان تمرکز دارد. در انتها هم شاخه بازوی مصنوعی ویژگیهای جدیدی را برای بازوی مصنوعی شما آزاد میکند.نکتهی جالب بازی Sekiro: Shadows Die Twice این است که بازیکنان با کشته شدن در جریان بازی همچنان طلا و XPهای خود را در اختیار دارند. این در حالی است که هیدتاکا میازاکی، کارگردان بازی، در گذشته گفته بود که Sekiro چالشبرانگیزتر از ساختههای قبلی است. همچنین در مجلهی گیم اینفورمر اعلام کرده است که مردن در این بازی تاثیرات خاص و مضر خودش را خواهد داشت. بازیکنان با کشتن بعضی از مینیباسها یا باسهای بازی و همچنین پیدا کردن محیطهای مخفی، آیتمی شبیه به دانهی تسبیح کسب خواهند کرد که این آیتم باعث افزایش نوار سلامت بازیکنان میشود. همچنین فرام سافتور اعلام کرده است که ابزارهایی برای ارتقای بازوی مصنوعی کاراکتر بازی هم در نظر گرفته شده است. با اینکه Sekiro: Shadows Die Twice فاقد بخش چندنفره است، اما سیستم پیشرفت کاراکتر در بازی بهنحوی طراحی شده است که بازیکنان میتوانند مطابق با سبک و شیوهی بازیشان شینوبی مورد نظرشان را خلق کنند.
بازیکنان در سکیرو با مردن میتوانند یک بار خود را زنده کنند، اما برای فعال کردن مجدد این ویژگی باید دشمنان مختلفی را بکشید. البته از طریق کشتن باسها و مینیباسها هم میتوانید ویژگی زندهشدن دوم را فعال کنید. مرگ اصلی چیزی است که شما را آزار خواهد داد و از آن فراری خواهید بود. با کشتهشدن بهصورت کامل، پول و XP شما نصف میشود و هر بار این روند ادامه خواهد داشت تا بهصفر برسد. همچنین مردن باعث بهوجود آمدن پدیدهای بهنام Dragonrot میشود. درواقع یک نوع مریضی است که گریبانگیر بعضی از کاراکترهای بازی میشود و نمیتوانید با آنها تعامل داشته باشید. اگر اهل گشتوگذار باشید، تعداد زیادی از آیتم درمان این بیماری را کسب خواهید کرد. ازاینرو زندهشدن مجدد، خود عاملی است برای پیادهسازی استراتژیهای مختلف در زمان مناسب تا بتوانید از مردن فرار کنید و کار خود را بهدرستی بهپایان برسانید. ناگفته نماند که فرام سافتور از یک ویژگی بهنام Unseen Aid استفاده کرده است که در حالت پیشفرض روی 30 درصد قرار دارد. این سیستم پس از چند بار مردن به کمک شما میآید و مجازاتی برایتان در نظر گرفته نمیشود (اگر Dragonroot را درمان نکنید، درصد Unseen Aid هم کاهش پیدا میکند).
Sekiro: Shadows Die Twice یک بازی تکنفره است و خبری از حالت مشارکتی نیست، اما در طول بازی نینجوتسوهایی را کسب خواهید کرد که جای خالی این مورد را برای شما پر میکنند. برای مثال یکی از نینجوتسوها باعث میشود دشمنی که از پشت بهصورت مخفیانه کشته میشود، برای مدتی بهعنوان یار کمکی شما به ایفای نقش بپردازد. طراحی و گرافیک یکی دیگر از نقاط قوت Sekiro: Shadows Die Twice است، اما این بخش مشکلات مخصوص بهخودش را هم دارد که مانع از تبدیل شدن سکیرو بهیک بازی بینقص و تمام عیار شده است. پس از تجربهی ساعات اولیه بازی، اولین موردی که نظرتان را جلب میکند، هوش مصنوعی دشمنان است. مواقعی که مبارزات گروهی هستند یا بهصورت مخفیانه چند دشمن کنار یکدیگر را از بین میبرید، شاهد عملکرد ضعیف هوش مصنوعی میشوید. بعضی وقتها چند دشمن شما را میبینند، اما بعضی از آنها بهسمت شما میآیند و مابقی بیخیال بهسایر اطراف نگاه میکنند یا اینکه چند دشمن را از بین میبرید و متوجه میشوید در چند قدمی میدان مبارزه، یک دشمن دیگر هم حضور داشته اما بههیچوجه مبارزه را حس نکرده است!
با پیشروی در بازی و گشتوگذار در نقاط مختلف، میتوانید مواردی مثل شوریکن، نیزه یا ساطور را برای بازوی مصنوعیتان پیدا کنید که هرکدام ویژگی مبارزهای جدیدی را در اختیارتان قرار میدهد. همچنین با پیدا کردن متریالهای لازم و بهدست آوردن Sen یا همان پول داخل بازی (با کشتن دشمنان) میتوانید آنها را ارتقا دهید تا قدرت و عملکردشان بهتر شود. وجود تمامی این سیستمها زمانی تأثیرگذار خواهند بود که بازیکنان بتوانند از آنها استفادهی کاربردی داشته باشند. ساختار گیمپلی سکیرو ترکیبی از مخفیکاری و مبارزات است. بخش مبارزات بازی باتوجهبهشیوهی مبارزه کردن بازیکنان شکل میگیرد. اینکه چگونه مهارتهای شینوبی خود را ارتقا داده باشید، باعث میشود بتوانید استراتژیهای مختلفی را برای هر دشمن یا باس بازی پیادهسازی کنید. مورد بعد، استفاده و اهمیت دادن به سیستم پاسچر است. در حالت کلی میتوانید بهصورت قدیمی و سنتی حالت تدافعی بهخود بگیرید و بهسراغ ضربهزدنهای متوالی نروید یا اینکه با دفاع کردنهای بهموقع و ضدحمله، دفاع دشمنان را بشکنید، نگذارید نوار دیفلکت خالی شود و کار آنها را در سریعترین زمان ممکن تمام کنید.اگر عاشق مبارزات و کشتن دشمنان بهصورت نبردهای یکبهیک یا دسته جمعی هستید، سکیرو شما را حسابی بهچالش میکشد. در سری Souls بازیکنان با چرخیدن دور دشمنان و باسها میتوانستند اکثر بخشهای بازی را پشت سر بگذارند یا در Bloodborne نهایتا از جاخالی دادن هم استفاده میکردید، اما در Sekiro: Shadows Die Twice باید خیلی حسابشده مبارزه کنید. دلیل این گفته هم وجود مکانیزمهای مبارزهای جدید است. اولین موردی که با آن مواجه میشوید، قابلیت دفاع و پری (Parry) کردن ضربات دشمنان است. از طرفی در این بازی خبری از نوار استامینا نیست و با یک نوار جدید بهنام Deflect آشنا میشوید که سیستم استقرار (Posture) نام دارد. زمانیکه ضربات دشمنان را پری کنید یا به آنها ضربه وارد کنید، شاهد پر شدن یک نوار زرد رنگ خواهید بود. با پر شدن کامل این نوار دفاع حریف شکسته میشود و یک ضربه تمام کننده را وارد خواهید کرد. از طرفی این قواعد برای شما هم صدق میکند و اگر دفاعتان شکسته شود، احتمال مردنتان بالا میرود.