بررسی تخصصی
شاید ستودنیترین بخش Deathloop این باشد که چگونه بسیاری از چیزهای به ظاهر متفاوت را میتوان در یک ظرف ریخت و آنها را به یکدیگر ربط داد. سیستم گیمپلی بازی که به ظاهر منسوخ است، تبدیل به یکی از قطعات پازلی میشود که در کنار دیگر قطعات آن به یک دستاورد تبدیل میشود. زیباییهای این بازی همانند آب و روغن حل نشدنی هستند، اما عجیب این است که آرکین این دو عنصر حل نشدنی را در یکدیگر حل کرده تا به یک محصول جدید و بزرگ دست پیدا کند.
نقاط قوت:
داستانی اسرار آمیز با روایتی مرموز که میتواند گیمر را تا پایان راه با خود همراه کند
ساختار خوب گیمپلی که همزمان با سبک اکشن و مخفیکاری هماهنگی دارد
ویژگیهایی مانند ترینکتها و Slab که سناریوهای مختلفی را به وجود میآورند
ساختار منحصر به فرد جزیره Blackreef و وقایعی که بر اساس حلقه زمانی به وقوع میپیوندند
شخصیت جولیانا و شیوه تعامل گیمر با او
تکرارپذیری بالا
گرافیک چشم نواز
صداپیشگی به یاد ماندنی
تک تک رفتارها و حرکات شخصیتها در این بازی غیر معمول اما معقول هستند. حتی گاهاً ضروری است تا رفتار غیر معمول را با رفتاری مشابه پاسخ دهید تا چرایی این کشتار عظیم را بیابید.
پس از موفقیت بازی Dishonored، استودیو Arkane فرمول موفق بازیهای مخفی کاری خود را ادامه داد و پس از آن حتی از همین فرمول موفق در نسخه ریبوت بازی Prey هم استفاده کردند. پس از پایان ساخت بازی Dishonored 2 و محتوای دانلودی آن، استودیو Arkane Lyon تمرکز کامل خود را روی توسعه بازی Deathloop گذاشت.
با وجود اینکه بسیاری از مکانیکهای گیمپلی بازی Deathloop شباهت زیادی به سری بازی Dishonored دارند، این بازی از یک ایده کاملا جدید در دنیا و گیمپلی خود استفاده میکند و با وجود شباهت بسیار زیادی به دیگر مجموعه استودیو Arkane، شخصیت و روح مخصوص به خود را دارد. ماجرای این بازی در جزیرهای به نام بلک ریف (Blackreef) جریان دارد. هشت نفر از بزرگترین هنرمندان، دانشمندان و افراد بلند پایه دنیا که خود را Visionaries مینامند، به این جزیره آمدهاند و برای تجربه یک زندگی ابدی، یک حلقه زمانی بی پایان یک روزه را با کمک کمپانی AEON در این جزیره خلق کردهاند. وظیفه این کمپانی حفظ حلقه زمانی جزیره بلک ریف تحت هر شرایطی است. به همین دلیل، در ابتدای هر روز تمامی ساکنین بلک ریف (حتی اگر در روزهای قبلی کشته شده باشند) همان کارهای همیشگی یک روز را تکرار میکنند.
کلت (Colt) که یکی از دو شخصیت قابل کنترل بازی Deathloop است هم یکی از ساکنین بلک ریف است و قصد دارد به هر نحوی این چرخه زمانی را بشکند. او اعتقاد دارد که با کشتن تمامی هشت Visionaries در یک روز این چرخه زمانی می شکند و میتواند از طلسم جزیره بلک ریف فرار کند. البته کار کلت در راه شکستن حلقه زمانی بلک ریف چندان آسان نخواهد بود و یکی دیگر از اعضای Visionaries به نام جولیانا (Julianna) تمام تلاش خود را برای متوقف کردن کلت خواهد کرد. تفاوت جولیانا با دیگر افراد بلندپایه بلک ریف این است که علاوه بر هوش مصنوعی، دیگر بازیکنان هم میتوانند او را کنترل کنند. در ادامه برخی از جزئیات گیمپلی و شخصیتهای بازی Deathloop را شرح میدهیم.
گیمپلی
هسته اصلی گیمپلی بازی Deathloop تقریبا همان چیزی است که در گذشته در بازیهای Dishonored دیدیم. با وجود اینکه مخفی کاری همچنان راه اصلی پیشروی در بازی محسوب میشود، سلاح و تواناییهای زیادی هم وجود دارند که در مبارزات پر سر و صدای بازی هم دست بالاتر را به بازیکن میدهند.
یکی دیگر از مکانیکهای مهم بازی چرخه یک روزه و مکرر دنیای آن است. بازیکن میتواند در ساعات مختلف روز به یک مکان برود و راهها و اطلاعات مختلفی از اهداف خود به دست بیاورد. البته این چرخه یک روزه مانند بازی The Legend of Zelda: Majora’s Mask پیادهسازی نشده است و با گذر زمان در دنیای واقعی به اتمام نمیرسد؛ بازیکن میتواند هر چقدر که میخواهد به شکل مخفیانه در هر یک از محیطهای بازی گشت و گزار کند و به اهداف خود نزدیک شود. البته با عبور از یک منطقه و ورود به دیگری، شاهد گذر زمان و نزدیک شدن به پایان چرخه روزانه خواهیم بود.
بخش آنلاین بازی Deathloop هم امکان کنترل جولیانا را به بازیکن میدهد. با ورود به این بخش به صورت اتفاقی به بازی یک کاربر دیگر وارد میشوید تا به هر روشی که میخواهید جلوی کلت را بگیرید. البته بازیکنان میتوانند این قابلیت را غیر فعال کنند و از ورود دیگر بازیکنان در نقش جولیانا به بازی خود را بگیرند. در این صورت هوش مصنوعی خود بازی جولیانا را کنترل خواهد کرد.
شخصیتها
در جزیره بلک ریف هشت ویژنری حضور دارند که هر یک به نحوی این جزیره را سرپا نگه داشتهاند و میخواهند به هر نحوی که شده امنیت زندگی جاودان خود را در این جزیره تضمین کنند. در حال حاضر تنها هویت دقیق و تواناییهای دو نفر از این افراد مشخص شده است و بقیه آنها را پس از انتشار بازی ملاقات خواهیم کرد. این دو نفر جولیانا بلیک و الکسی دورسی هستند که در ادامه به جزئیات شخصیتشان اشاره میکنیم.
کولت
شخصیت اصلی بازی Deathloop، یک قاتل تمام عیار است که نمیداند به چه دلیلی در جزیره بلک ریف گیر افتاده است. او کا با نام «کاپیتان» هم شناخته میشود، بلک ریف را یک زندان میداند و عقیده دارد که برای رهایی از این زندان باید تمام هشت شخصیت پایهگذار و اصلی بلک ریف را در یک روز بکشد.
علاوه بر مهارت در استفاده از سلاحهای سرد و گرم، کولت قدرتهای جادویی مختلفی هم دارد که با کشتن هر یک از اعضای Visionaries به دست میآیند. در حال حاضر تنها پنج قدرت او معرفی شدهاند که تقریبا تمامی آنها در سری بازی Dishonored هم حضور داشتند.
جولیانا
جولیانا شخصیت منفی اصلی بازی Deathloop و یکی از دو شخصیت قابل کنترل این بازی است. وظیفه او کشتن کولت و محافظت از حلقه زمانی جزیره بلک ریف است. به نظر میرسد که جولیانا و کولت پیش از آمدن به این جزیره یکدیگر را می شناختند و در حال حاضر تنها جولیاناست که خاطرات قدیمیاش را به یاد میآورد.
سلاحهای اصلی او انواع اسلحه گرم و سرد و قدرتهای جادویی هستند. قدرتهای جادویی جولیانا Masquerade و Karnesis هستند. اولی این توانایی را به جولیانا میدهد تا خود را به شکل هر یک از ساکنین بلک ریف (حتی Visionaries) در بیاورد و کولت را گمراه کند. دومی هم قدرت پرت کردن افراد با اشاره دست است. قدرتی که کولت و الکسی هم از آن بهره میبرند.
الکسی دورسی
الکسی دورسی که با نام مستعار «گرگ» هم شناخته میشود، خود را گرگ آلفا میداند و در مجموع شدیدا طرفدار شمایل نگاری این حیوان شکارچی است. او یک مهمانی بزرگ بالماسکه به همراه تفریحاتی که کشتن حضار یکی از بخشهای اصلیشان است، برگزار میکند و کولت میتواند از همین طریق او (و یکی دیگر از اعضای Visionaries) را در این مهمانی از لیست خود خط بزند. الکسی یک قطعه سنگ جادویی (Slab) همراه خود دارد که به او اجازه استفاده از قدرت Karnesis را میدهد.
اطلاعات چندان زیادی از دیگر شخصیتهای مهم بازی و محل اقامتشان در دسترس نیست، اما در تریلرهای بازی مشخص شده است که ایگور سرلینگ (Egor Serling) که یک دانشمند درخشان است، با الکسی رابطه خوبی دارد و میتوان او را به راحتی به مهمانی «گرگ» کشاند.
دیگر شخصیتهای بازی هم قدرتها و علایق شخصی متفاوتی دارند که به زودی با انتشار بازی با آنها آشنا خواهیم شد.