بازی Dragon Age: Inquisition یک بازی اکشن نقش آفرینی است که توسط استودیو BioWare ساخته شده و توسط کمپانی Electronic Arts عرضه شده است. این سومین عنوان در فرانچایز Dragon Age و دنبالهای برای بازیهای Dragon Age: Origins و Dragon Age II محسوب میشود. این بازی در ماه نوامبر 2014 در سراسر دنیاب برای ویندوز، پلی استیشن 3، پلی استیشن 4، اکس باکس 360 و اکس باکس وان عرضه شد.
داستان بازی Dragon Age: Inquisition درباره یک مفتش مذهبی است که گیمر کنترل او را بر عهده دارد و او وظیفه دارد تا یک آشوب اجتماعی را در قاره Thedas آرام کرده و حفرهای در آسمان را که موجب آزادسازی شیاطین شده، مسدود کند. در نگاه عدهای، مفتش همان مبعود است زیرا روی دست خود علامتی دارد که میتواند حفره را ببندد. مفتش داستان، گروه تفتیشی را گرد هم آورده تا جلوی Corypheus، یک شیطان را بگیرد که حفره را باز کرده تا بتواند بر Thedas حکومت کند.
گیم پلی بازی Dragon Age: Inquisition شباهت زیادی به دو بازی قبلی دارد و اکثرا، دارای المانهای رایج در یک بازی اکشن نقش آفرینی است. گیمر، کنترل مفتش شخصی سازی شده و همراهانی را که ملاقات میکند، بر عهده دارد. آنها میتوانند دشمنان را با شمشیر و جادو شکست داده، مأموریتهای جانبی را انجام داده، با کاراکترهای غیر قابل بازی تعامل داشته و داستان اصلی بازی را پیش ببرند. دوربین اصلی بازی سوم شخص است اما نمای استراتژیک رایج در بازیهای نقشآفرینی نیز در بازی تعبیه شده است.
پس از عرضه بازی Dragon Age II، عدهای معتقد بودند که سری Dragon Age دچار بحران هویت شده است. به همین دلیل، استودیو BioWare تلاش کرد تا با این بازی، دو عنوان قبلی مجموعه را ترکیب کند. ساخت بازی از سال 2011 آغاز شد و رسما در نمایشگاه E3 2013 معرفی شد. ساندتراک بازی توسط ترور موریس نوشته شده که جایگزین اینون زور، سازنده موسیقی دو بازی قبلی شد. برای این بازی، چندین بسته الحاقی قابل دانلود نیز عرضه شد.
بازی Dragon Age: Inquisition در هنگام عرضه با استقبال منتقدان روبرو شد که از داستان، صداپیشگی، ساندتراک، محیط پر جزئیات و مبارزات درگیر کننده آن ستایش کردند. هرچند که به ایرادات فنی بازی نیز خرده گرفته شد. این بازی بیش از 150 عنوان و جایزه دریافت کرد و برای جوایز بیشتری از جمله بازی سار و بهترین بازی نقشآفرینی کاندید شد.
گیم پلی
بازی Dragon Age Inquisition، یک بازی اکشن نقش آفرینی مشابه عناوین پیشین است. در ابتدای بازی، گیمر نژاد کاراکتر خود را از میان انسان، دوارف، الف و کناری برمیگزیند. این اولین بار است که نژاد کناری قابل انتخاب است. گیمر ظاهر، جنسیت و دیگر جزئیات کاراکتر خود و یکی از سه کلاس جنگجو، جادوگر یا عیاش (Rogue) را انتخاب میکند و میتواند با پیشرفت کاراکتر خود، به آن تواناییهای ویژهای بدهد. در ادامه، کاراکتر قهرمان به عنوان مفتش Thedas شناخته میشود که از نظر شهروندان یک قدیس است. به عنوان مفتش، گیمر باید تصمیماتی بگیرد که بر دنیای بازی تأثیر مستقیم دارند. همچنین، او میتواند درباره دیگران قضاوت کرده و سرنوشت آنها را مشخص کند. قاره Thedas، دنیای بازی است که شامل Ferelden، محل رخ دادن بازی Dragon Age: Origins، و سه محله تا کنون دیده نشده Orlais، Nevarra و سرزمینهای آزاد میشود. این یک بازی اوپن ورلد نیست و دنیای بازی به چندین قسمت تقسیم که گیمر میتواند آزادانه آنها را بگردد. با این حال، استودیو BioWare مدعی است که یکی از مراحل بازی از کل بازی Dragon Age II بزرگتر است. همچنین، هر ناحیه دارای محیط متفاوتی مانند صحرا، باتلاق و کوهستان است. برای اینکه گیمر بتواند دنیای بازی را با سرعت بیشتری بگردد، حیواناتی برای سوار شدن در نظر گرفته شدهاند.