معرفی
عنوان محصول : بازی Skully
سبک ماجرایی معمایی
پلتفرم : XBOX ONE
سازنده : Finish Line Games Inc.
ناشر : Modus Games
تعداد محدود قبل از ثبت و پرداخت هماهنگ فرمایید
عنوان محصول : بازی Skully
سبک ماجرایی معمایی
پلتفرم : XBOX ONE
سازنده : Finish Line Games Inc.
ناشر : Modus Games
تعداد محدود قبل از ثبت و پرداخت هماهنگ فرمایید
قرار گرفتن در نقش یک جمجمه متحرک، ایدهای جذاب برای ساخت یک اثر در سبک پلتفرمر به نظر میرسد. بازی جدید استودیو Finish Line Games که یک استودیوی مستقل کوچک در کانادا است، عنوانی بر اساس همین ایده است.
این بازی در مورد یک جمجمه است که از طریق آب به جزیرهای عجیب آورده میشود. در این جزیره، فرد مرموز و عجیب و غریبی این جمجمه را درون یک مایع گِل مانند قرار داده و با کمک نوعی جادو، این جمجمه را زنده میکند. این فرد عجیب که ظاهری شبیه انسانهای اولیه دارد، Terry نام داشته و از آن جایی که جمجمه نمیتواند صحبت کند و اسم خاصی ندارد، نام او را Skully میگذارد. تری دو خواهر و یک برادر دیگر هم دارد که با او در این جزیره زندگی میکنند. هر کدام از این چهار نفر، به نوعی نماد یکی از عناصر چهارگانه طبیعت هستند. Terry نماد خاک است و برادر و خواهرانش نماد آتش و آب و باد هستند. این چهار نفر در طول زمان بنا به دلایلی با یکدیگر دشمنی پیدا کردهاند و Terry هم به هیچ وجه قدرت سابقش را ندارد و نمیتواند تنهایی به نبرد آنان برود. از این رو Skully را نجات داده تا بتوانند با کمک هم به سراغ برادر و خواهران او رفته و کاری کنند که دوباره صلح میان آنان برقرار بشود.
همان طور که از خلاصه داستان بازی معلوم است، سازندگان روایتی کاملاً کلیشهای و معمولی را برای داستان بازی خود انتخاب کردهاند. چند شخصیتی که در بازی با آنها برخورد دارید، به عنوان بازی در این ابعاد نسبتاً شخصیتپردازی معقولی دارند و حداقل طوری هستند که به جز تفاوت ظاهری، از نظر شخصیتی نیز هویت مستقلی پیدا کنند. با این وجود، به طور کلی شخصیتهای بازی از حد معمولی فراتر نمیروند. در این میان بعضاً یکسری دیالوگهای طنز هم از سمت Terry گفته میشود که هر چند کیفیتشان خیلی بالا نیست، اما بازی را از یکنواختی خارج میکنند.بعد از داستان نوبت به گیم پلی بازی میرسد که اصلیترین بخش این بازی است. در ابتدای بازی که شما در نقش Skully قرار میگیرد، او تنها یک جمجمه است که توسط گِل خاصی که در آن قرار گرفته، ساختاری کروی پیدا کرده و میتواند به راحتی روی زمین قل بخورد. در کنار این قابلیت، او امکان پرش را هم دارد. نکتهای که به حرکات او حس خاصی میدهد، این است که شتاب حرکات او نسبتاً بالاست و با در صورتی که به صورت پیوسته حرکت کند، معمولاً در زمان کوتاهی سرعت زیادی به دست میآورد. اصلیترین مانع او در بخش اول بازی، آب است. از آن جایی که زنده شدن او به دلیل خاک و گِل بوده است، در صورتی که در آب قرار بگیرد، آن گِل شسته شده و او به سرعت زندگی خود را از دست میدهد. از این رو بخشهای پلتفرمینگ اولیه بازی با تمرکز کامل بر حرکت روی تختهسنگهای مختلف به شکلی است که Skully به درون آب نیفتد.عد از گذشت از بخش ابتدایی، Skully اولین توانایی ویژه خود را به دست میآورد. او میتواند با ورود به چالههای گلی که در نقش چک پوینتهای بازی هم هستند، خود را به شکل یک هیولای خاکی بزرگ و قدرتمند در بیاورد. در این حالت، او قابلیت از بین بردن یکسری موانع خاص را در محیط پیدا کرده و به علاوه میتواند با ضربهای محکم به روی زمین، یکسری موجودات ساخته شده از آب و جادو را که میتوانند به او آسیب بزنند، از بین ببرد. در ادامه بازی، او توانایی تبدیل به دو موجود دیگر را هم پیدا میکند. یکی از این موجودات اندازه کمی کوچکتری نسبت به هیولای خاکی قبلی داشته و توانایی پرش دوتایی و همچنین معلق کردن سکوها را دارد. آخرین موجود نیز اندازه بسیار کوچکتری داشته و علاوه بر توانایی معلق کردن سکوها، توانایی حرکت سریع (Dash) را هم دارد. همزمان میتوانید سه تا از این موجودات را در محیط بازی در اختیار داشته باشید و بسته به نیاز خود، در نقش Skully به صورت جمجمه وارد آنان شده و کنترلشان را بر عهده بگیرید.از بعد طراحی مرحله، بازی را میتوانیم به دو شکل بررسی کنیم. یک جنبه مربوط به معماهای پلتفرمینگ بازی میشود که از قابلیتهای هیولاها استفاده کرده و در اواخر بازی بیشتر ظاهر میشوند. در بعضی از این معماها، باید به دقت فکر کنید که از چه هیولاهایی استفاده کنید؛ زیرا این قابلیت وجود دارد که مثلاً با کمک یکی، یک سکو را در هوا معلق نگه دارد و با کمک دیگر روی آن سکو بپرید. در نتیجه در این شرایط باید به طور دقیق وضعیت را بررسی کنید و به شکل هوشمندانه از هیولاها استفاده کنید. این معماها بیشتر در بخشهای آخر بازی که هر سه حالت در اختیار شما قرار دارند قرار گرفته و طراحی نسبتاً خوبی دارند. از بعد هنری بازی وضعیت نسبتاً خوبی دارد. طراحی حالتهای مختلف Skully و خود او، به علاوه تنوع نسبتاً خوبی که در محیطهای بازی وجود دارد، نشان دهنده این است که طراحان هنری بازی کار خود را به خوبی انجام دادهاند. با این وجود وضعیت بازی از لحاظ فنی تعریف چندانی ندارد. به طور کلی به جز خود Skully و هیولاهایی که به آنها تبدیل میشود، بقیه مدلهای استفاده شده در بازی خیلی کیفیت بالایی ندارند. مدلهای استفاده شده برای علفها و موارد این چنینی خیلی طراحی ساده و معمولی دارند. به علاوه بعضاً شاهد دیر لود شدن بافتها هم هستیم که مشکلی رایج در بازیهای ساخته شده با Unreal Engine است و نمیتوان خیلی سازندگان را در مورد آن مقصر دانست. با این وجود، علاوه بر این مشکلات، بعضاً شاهد مشکلاتی در فیزیک بازی هم هستیم که به نظر میرسد شخصیت با موانعی که چندان امکان دیدنشان وجود ندارد برخورد میکند و باعث مشکلات حرکتی میشود. نتیجه امر این است که نمیتوان بازی را از نظر فنی خیلی قابل قبول دانست.