بررسی تخصصی
کنسولهای نسل آتی و بهخصوص ایکس باکس (سونی در تشریح فناوریهای جدید بهخصوص نرمافزاری بسیار محافظهکارانه رفتار میکند و هنوز جزئیات گستردهای از آن دردسترس نیست) تا دندان به فناوریهای مجهز شدهاند که به مرور زمان فعال خواهند شد و روزبهروز کیفیت خروجی بهتری را فراهم میکنند. اما آیا پشتیبانی ایکس باکس سری ایکس و اس به دایرکت ایکس 12 و فناوریهای گوناگون آن میتواند در مرور زمان برتری خود را به پلی استیشن 5 نشان دهد؟
شرکت مایکروسافت اهمیت زیادی به Backward Compatibility یا همان پشتیبانی از بازیهای کنسولهای قبلی میدهد.
دارندگان ایکس باکس سری X و S قادر به انجام چند بازی قدیمی با نرخ فریم بالاتر خواهند بود.
ایکس باکس ویژگی FPS Boost را برای کنسول های نسل بعدی معرفی کرده است .که می تواند سرعت فریم بازی های خاص را دو برابر کند.
ویژگی FPS BOOST چیست؟
این ویژگی برای افزایش نرخ فریم در بازی ها طراحی شده است .و در حال حاضر برای بازی هایی از جمله Watch Dogs 2، Sniper Elite 4، Far Cry 4، UFC 4 و New Super Lucky’s موجود می باشد.
بیشتر بازی های نسل های قبلی از قابلیت های نسل فعلی سری X، از جمله زمان بارگذاری سریعتر و ویژگی Quick Resume بهره مند شده اند. اکنون، به لطف تلاش تیم مایکروسافت ، گیمرها می توانند نرخ فریم بازی های مورد علاقه خود را دو برابر و در بعضی موارد چهار برابرکنند.
آیا نرخ فریم همه بازی های قدیمی دو برابر شده است؟
طبق گفته ایکس باکس، بازی Super Lucky’s Tale اکنون می تواند تا 120 فریم بر ثانیه کار کند در حالی که UFC 4 در حال حاضر می تواند تا 60 فریم بر ثانیه کار کند.ویژگی افزایش نرخ فریم جدید مایکروسافت در همه بازی ها قابل استفاده نیست. در حالی که برخی از بازی ها می توانند آن را تجربه کنند .برای برخی دیگر از بازی ها کار نمی کند. غول فناوری مستقر در ردموند همچنین چنین گفت که تمرکز بیشتری بر روی بازی های محبوب برتر خواهد داشت.
نحوه فعال سازی
از این بهار، کاربران ایکس باکس سری X و S می توانند قابلیت افزایش نرخ فریم را با رفتن به Manage Game\ Compatibility Options\ FPS Boost فعال کنند. مایکروسافت همچنین یک شاخص جدید ایجاد کرده است که به کاربران اطلاع می دهد که آیا بازی آنها FPS Boost را اجرا می کند یا خیر.
برای دسترسی به این ویژگی، با زدن دکمه Xbox در کنترلر، بازیهایی که از آن پشتیبانی می کنند. دارای نشانگر ویژه ای می شوند.
همچنین با افزودن قابلیت HDR به بازی های قدیمی، اکنون مایکروسافت به بازیکنان دلیل جدیدی برای بازدید و بازگشت به بازی های قدیمی خود داده است.
کنسولهای نسل آتی و بهخصوص ایکس باکس تا دندان به فناوریهای مجهز شدهاند که به مرور زمان فعال خواهند شد و روزبهروز کیفیت خروجی بهتری را فراهم میکنند. اما آیا پشتیبانی ایکس باکس سری ایکس و اس به دایرکت ایکس 12 و فناوریهای گوناگون آن میتواند در مرور زمان برتری خود را به پلی استیشن 5 نشان دهد؟
قابلیت Quick Resume یکی از بهترین ویژگیهای کنسول نسل نهمی مایکروسافت یعنی ایکس باکس سریز است که به بازیکنان اجازه میدهد تا بین بازیهای مختلف جا به جا شوند بدون آنکه نیازی به بوت کردن مجدد بازی باشد. شما به سادگی میتوانید زمانی که از Assassin’s Creed خسته شدید، سری به Gears 5 بزنید و بدون معطلی، دوباره به بازی قبلی برگردید و دقیقا آن را از همان نقطهای که رها کرده بودید، بازی کنید. این قابلیت از آن دست ویژگیهایی بود که کمتر کسی فکر میکرد به آن نیاز دارد، اما در نهایت معلوم شد که چقدر استفاده از آن لذتبخش است و حس داشتن کنسولی بسیار سریع را به مخاطب القا میکند. تا زمانی که بخواهید بیش از 7 بازی را به صورت همزمان اجرا کنید!بازیها در بکگراند حتی در صورت از برق بیرون کشیدن کنسول، باقی میمانند.از آنجایی که منوی ایکس باکس هیچ گزینهای برای اینکه ببینیم چه بازیهایی از این قابلیت پشتیبانی میکند، ندارد، بنابراین باید آنها را خودتان به خاطر بسپارید. توجه داشته باشید که حتی اگر یک بازی از این قابلیت پشتیبانی نمیکند، بازهم میتوان از طریق منوی ایکس باکس بین انها جا به جا شد. با این حال قبل از اینکار مطمئن شده باشید که بازی خود را سیو کردهاید وگرنه در صورتی که بازی از Quick Resume بهره نبرد، پیشروی شما در آن پاک خواهد شد و بازی مجددا اجرا میشود.
در ابتدا باید بدانید که این قابلیت به صورت پیشفرض روی دستگاه روشن است و نیازی نیست از طریق تنظیمات خاصی آن را فعال کنید. با این حال برخی از بازیها از این قابلیت همان طور که اشاره شد پشتیبانی نمی کنند. برای فهمیدن این موضوع کافیست زمانی که میخواهید بین بازیها جا به جا شوید، به گوشهی بالای تصویر دقت کنید، اگر پیامی مانند تصویر زیر با عبارت Quick Resume روی صفحه آمد، میتوان وارد ادامهی بازی شد و اگر نیامد، بازی باید مجدد اجرا شود.شرکت مایکروسافت اعلام کرده است که این قابلیت هنوز هم جای کار دارد و آنها به دنبال رفع ایرادات آن هستند. به همین دلیل Quick Resume فعلا در برخی از بازیها کار نمیکند.
ایکسباکس سری ایکس و اس درحالحاضر به لطف بهرهوری از DirectX 12 Ultimate و تجهیز به پردازندهی گرافیکی RDNA 2 شرکت AMD، تنها با بهروزرسانی نرمافزاری از قابلیت DirectML و فناوری Super Resolution بهره خواهند برد. توسعهی ایدهال و کاربردی این فناوری میتواند خروجی 8K را نیز برای کنسولهای نسل آتی تنها با آپاسکیل تصاویر از 4K به ارمغان بیاورد. با درک این فناوری پشتیبانی هر دو کنسول از این خروجی 8K اکنون بیش از گذشته معنی مییابد.
Auto HDR و Variable Refresh Rate
در ایکس باکس سری ایکس و اس با هدف بهبود تجربهی گیمینگ دو فناوری دیگر نیز توسعه یافته است. Auto HDR با الگوریتمهای یادگیری ماشین به بررسی پیوستهی اجزای مختلف تصویر و میزان روشنایی و رنگ آنها میپردازد، تا تصاویری با کنتراست و رنگهای جذابتر رندر کند. عملکرد این فناوری در بازیهای قدیمی فاقد HDR، بسیار محسوس خواهد بود.
دایرکت ایکس 12، نقطهی قوت مایکروسافت و ایکسباکس
بر کسی پوشیده نیست که مایکروسافت با سالهای توسعهی دایرکتایکس، به یکی از شرکتهای برتر در زمینهی APIهای گرافیکی تبدیل شده است. غول ردموندی دنیای فناوری به دلیل دراختیار داشتن ویندوز بهعنوان محبوبترین سیستمعامل جهان، باید API گرافیکی توانمندی نیز برای آن توسعه میداد که البته در این زمینه نیز بسیار موفق بوده است. دایرکت ایکس بهصورت پیوسته بهروزرسانیهای متعددی را به خود دیده است تا اکنون با تجهیز به انبوهی از فناوری و قابلیتهای مختلف، یکی از بهترینها در کلاس خود باشد. دایرکت ایکس در نسخهی 12 خود بهروزرسانی بزرگی را تجربه کرد که در ادامه نیز با افزوده شدن چند فناوری دیگر به DirectX 12 Ultimate تغییر نام داد. این بهروزرسانی که در آپدیت May 2020 نیز برای ویندوز 10 عرضه شد و در خانوادهی جدید ایکس باکس نیز حضور دارد، حاوی فناوریهای زیر است:
Variable Rate Shading
فناوری سایهزنی متغیر نیز یکی دیگر از قابلیتهای جدید API مایکروسافت است که در نسخهی 12 به آن اضافه شده است. سایهزنها رنگ، روشنایی و کنتراست هر یک از پیکسلها را تعیین میکنند که این عملیات در رزولوشنهای بالا بسیار سنگین خواهد بود. در این فناوری بخشهای مهم تصویر که مرکز توجه کاربر است با رزولوشن تمام پردازش میشوند درحالیکه سایر بخشها و اشیا اطلاعات کمتری را بههمراه خواهند داشت. بهعنوان مثال در بازی فورزا هورایزن یا سایر عناوین ریسینگ، خودرو و جادهی پیشروی آن در مرکز توجه قرار دارد و با حداکثر جزئیات پردازش میشوند درحالیکه درختان و المانهای کنار جاده که با سرعت زیادی در حال عبور هستند نیازی به این میزان از پردازش ندارند.
Mesh Shaders
این فناوری نیز همانند VRS به سیستم برای پردازش بهینهتر کمک میکند. امکان خلق دنیایی با جزئیات بالا بدون نیاز به بار پردازشی سنگین مهمترین وظیفهی Mesh Shaders است. در این فناوری صحنه و المانهای اصلی آن تعیین میشوند و برای جزئیات بافت حداکثر پردازش میشوند و درواقع حاوی مثلثهای بیشتری خواهند بود.
در طرف مقابل اجزا و بخشهای دورتر که نیازی به جزئیات بالا ندارند میتوانند از مثلثهای کمتری تشکیل شوند و بدین ترتیب جزئیات کمتری بههمراه خواهند داشت. درحالیکه این فناوری کمک زیادی به بار پردازشی میکند، خروجی نهایی از دید کاربران تفاوت محسوسی نخواهد داشت.
Sampler Feedback
در صورتی که برخی المانهای تصویر در چند فریم دستنخورده باقی بمانند، پردازش مجدد آنها برای هر فریم بار پردازشی مضاعفی بههمراه خواهد داشت. فناوری مذکور با تشخیص این بخش از تصاویر نهتنها بار پردازشی کمتر و نرخ فریم بیشتری را به ارمغان میآورد، بلکه امکان رندر محیطهای بزرگ و غنیتری را با حافظهی رم کمتر پردازندهی گرافیکی را فراهم میکند.
هدف مایکروسافت برای نسل نهم کنسولها این است که هر فردی بتواند بازی کند. قدم جدید مایکروسافت برای رسیدن به این هدف، کنسول ایکس باکس سری اس است که یک کنسول تمام دیجیتال با سختافزار جدید و میتواند سرعت بارگذاری بیشتر، فریم ریت بالاتر و دنیاهای پویا و غنی را در کوچکترین کنسول و به ازای قیمت کمتری نسبت به سایر کنسولها ارائه کند. ایکس باکس سری اس در کنار ایکس باکس سری ایکس، نسل نهم کنسولهای بازی مایکروسافت خواهند بود.کنسول ایکس باکس سری اس دارای ابعادی کوچک و رنگی است که مایکروسافت آن را «سفید روباتی» (Robot White) توصیف میکند. این کنسول، کوچکترین ایکس باکسی است که تا کنون تولید شده است. ایکس باکس سری اس مخصوص افرادی است که بازیهای خود را به صورت دیجیتالی میخرند و فاقد درایو نوری است. این کنسول دارای کنترلر بیسیم جدید ایکس باکس به رنگ سفید روباتی است. این کنترلر به صورت مجزا نیز قابل خریداری است. کنترلر جدید ایکس باکس دارای ویژگیهایی چون ارگونومی بهتر، دکمههای جهت هیبرید، بافت زبر روی دکمههای ماشهای، شانهای و پشت کنترلر و دکمه اشتراکگذاری محتوا است.
ایکس باکس سری اس همان سرعت و عملکرد ایکس باکس سری ایکس را به شما ارائه میدهد. پردازنده مرکزی و سرعت ورود و خروج اطلاعات در ایکس باکس سری اس، مانند ایکس باکس سری ایکس است و تنها تفاوت بازیها روی این دو کنسول، رزولوشن آنها است. قدرت پردازش ایکس باکس سری اس، چهار برابر ایکس باکس وان است و با فریم ریت 120، رهگیری پرتو سختافزاری و سایهپردازی با نرخ متغیر، گیم پلی سریعتری را ارائه میکند تا بیشتر از همیشه در دنیای بازی غرق شوید. ایکس باکس سری اس دارای یک هارد SSD با ظرفیت 512 گیگابایت است که با فناوری Velocity ایکس باکس، میتواند سرعتی بسیار بیشتر از ایکس باکس وان را ارائه دهد که به معنی زمان بارگذاری بسیار کمتر، فریم ریت ثابت، و تغییر فوری بین چند بازی است.
کنسول ایکس باکس سری اس از تمام بازیهای کنسولهای ایکس باکس، ایکس باکس 360 و ایکس باکس وان پشتیبانی میکند. از آنجایی که این کنسول فاقد درایو نوری است، شما میتوانید بازی مورد نظر خود را از آرشیو دیجیتالی خود اجرا کنید یا آن را به صورت دیجیتالی خریداری کنید.
همچنین، این کنسول از سرویس گیم پس بهره خواهید برد. این سرویس دارای بیش از 100 بازی متنوع است و تمام بازیهای استودیو ایکس باکس، در زمان عرضه روی این سرویس قابل دسترس خواهند بود. همچنین، از تعطیلات کریسمس 2021، سرویس EA Play نیز به سرویس گیم پس اضافه میشود و میتوانید بازیهای این سرویس را نیز روی گیم پس داشته باشید.
تنها تفاوت بارز بین ایکس باکس سری اس و ایکس باکس سری ایکس، رزولوشن تصویر خروجی از این دو کنسول است. بسیاری از گیمرها، به فریمریت بیشتر از رزولوشن اهمیت میدهند، در نتیجه، کنسول ایکس باکس سری اس برای آن دسته ساخته شده است که تلویزیون یا نمایشگر 4K ندارند یا به رزولوشن بالا اهمیتی نمیدهند. ایکس باکس سری اس، مانند ایکس باکس سری ایکس از فریم ریت 120 پشتیبانی میکند. عملکرد بهینه این کنسول، رزولوشن 1440p و فریم ریت 60 است. این کنسول نسل جدید معماری گرافیکی AMD RDNA 2 و معماری Velocity ایکس باکس بهره میبرد و عملکردی مشابه ایکس باکس سری ایکس خواهد داشت و بازیها روی این دو کنسول، تفاوتهایی بسیار ناچیز دارند.
بازیهای نسل بعد، برای هر دو کنسول ایکس باکس سری اس و ایکس باکس سری ایکس بهینه خواهند بود.
بازیهایی که از قابلیت «تحویل هوشمند» بهره میبرند، کنسول شما را تشخیص میدهند و به بهترین شکل ممکن با توجه به کنسول شما اجرا میشوند. ایکس باکس سری اس و ایکس باکس سری ایکس بازی انحصاری نخواهند داشت و تمام بازیها برای این دو کنسول یکسان خواهند بود. ایکس باکس سری اس فقط از هاردهای اکسترنال سیگیت با ظرفیت یک ترابایت پشتیبانی میکند زیرا این هارد تنها ابزاری است که به معماری Velocity ایکس باکس مجهز است. البته اگر میخواهید بازیهای کنسولهای قبلی را روی ایکس باکس سری اس اجرا کنید، میتوانید از هاردهای اکسترنال معمولی استفاده کنید و آنها را با کابل USB 3.1 به کنسول خود وصل کنید. توجه کنید که نمیتوانید بازیهای نسل جدید را روی هاردهای دیگر نصب کنید و فقط باید روی هارد خود کنسول یا هارد اکسترنال سیگیت مخصوص ایکس باکس جدید نصب شوند.
مشخصات فیزیکی
رنگ سفید
مشخصات سختافزاری
پردازنده اصلی پردازنده شخصیسازی شده Zen 2 با هشت هسته و فرکانس 3.8 GHz
پردازنده گرافیکی شخصیسازیشده RDNA 2 با قدرت 4 ترافلاپس و 20 واحد محاسباتی (CU) با فرکانس 1.55 گیگاهرتز
توان پردازشی 4 ترافلاپس
حافظهی رم 10 گیگابایت GDDR6
حافظهی ذخیرهسازی 512 گیگابایت SSD
فاقد درایو نوری
اتصالات
شبکهی بیسیم دارد
بلوتوث دارد
درگاه شبکه دارد
HDMI دارد
درگاه کارت حافظه 1 درگاه حافظه برای اتصال SSD اختصاصی (Expansion Card)
تعداد درگاه USB 3
خروجی تصویر 4K - 1440P
اقلام موجود در جعبه - یک دسته
- کابل HDMI
- کابل برق