بررسی تخصصی

ازی Returnal داستان فضانوردی به نام سلین (Selene) را روایت میکند که سفینهاش در سیارهای عجیب و غریب به نام اتراپاس (Atropos) سقوط میکند، سیارهای مملو از موجودات وحشتناک و هیولاها. وقتی سلین برای اولین بار گشت و گذارش در این سیاره را شروع میکند، دانش محدود و سلاحهای ضعیفش او را به کشتن میدهند اما زمانی که او جانش را از دست میدهد، دوباره در سفینهاش در حال سقوط بیدار میشود و میفهمد که در یک چرخه زمانی دیوانهکننده گیر افتاده است.
از منظر گیمپلی، این موضوع به این معناست که Returnal ساختار مشابه بازیهای روگلایک را دنبال میکند، البته با چند تفاوت. سلین میتواند قدرتهای جدیدی به دست بیاورد و مسیرهایی را باز کند که برای همیشه آزاد باقی میمانند، قدرتهایی مثل حمله با سلاح سرد، یک سلاح هوک و تغییراتی در جغرافیای دنیای بازی مثل یک پل یا دوری که در دفعات بعدی هم باز باقی میمانند. اما در عین حال آپگریدهای دیگر را تنها در هر بار بازی کردن میتوان آزاد کرد و بعد از مردن شما دیگر ناپدید میشوند، امکاناتی مثل سلاحهای مختلف، بیشترین حد نوار سلامتی یا قدرت حمله کردن بیشتر.با وجود 10 نوع سلاح مختلف مثل ماشینگانها و شاتگانها، تنوع بسیار بالایی وجود دارد که رفتار سلاحهایی را که پیدا میکنید، تغییر میدهد. علاوه بر این سلاحهای بازی با تغییرات دیگری هم چون گلولههای نافذ، گلولههای اسنایپر و گلولههای انفجاری همراه میشوند. در کنار تمام این موارد، سلاحهای بازی همچنین حالتهای شلیک متفاوتی دارند، مثل شلیکهای صاعقه مانند یا نوعی شلیک شاخکی مانند که دشمنان را گیر میاندازد.
یمرها میتوانند انتظار انواع سلاحهای قدرتمند و عجیب و غریب را داشته باشند. به جز سلاحها، در طول بازی با انگلهایی هم رو به رو میشوید که به بدن سلین وصل میشوند و اثراتی مثبت و منفی روی شما میگذارند و برای همین نوعی سیستم ریسک-پاداش خلق میکنند. برای مثال ممکن است با انگلی مواجه شوید که با کشتن دشمنان گلولههایشان را جذب میکنید اما در عین حال هر زمان که خشابگذاری مهم میکنید، باعث انفجار میشود.
به شکل مشابه، طراحی مرحله Returnal هم به نوعی شکل گرفته است که روی تنوع تمرکز دارد و در عین حال نیاز به پیشرفت و ساخت را هم نادیده نمیگیرد. فضاهای بازی همگی با دست طراحی شدهاند اما جهتگیری آنها با فضاهای دیگر تغییر میکند. همچنین محتوای این فضاها هم دچار تغییر میشود، از هیولاهایی که در آنها ظاهر میشوند گرفته تا راههای مخفی و لوتهایی که در آنها پیدا میکنید. در مقیاس بزرگتر، Returnal شامل بیومهای منحصربهفردی هم میشود که به مرور با آنها آشنا میشوید که هر کدام قالب رنگی و تاثیرات محیطی مخصوص خودشان را دارند.

داستانی اسرارآمیز
با وجود اینکه تیراندازی و اکشن تمرکز اصلی بازی است اما Returnal در زمینه روایت داستان هم جاهطلبیهایی دارد. گشت و گذار سلین در اتراپاس پیچیده در انواع معماها و رازهاست، از ماهیت خود این چرخه زمانی گرفته تا اینکه دلیل پشت آن چیست. گاهی اوقات سلین با نمودهایی از خودش که مردهاند، رو به رو میشود که برخی از آنها مربوط به دفعات قبلی است که در سیاره گشت و گذار کرده و گاهی اوقات هم با شخصیتهای مرده خودش از آینده مواجه میشود که هنوز آنها را تجربه نکرده است.
گیمرها در طول بازی متوجه میشوند که یک سیگنال عجیب به نام White Shadow سلین را به این سیاره کشانده و او ناامیدانه به دنبال پیدا کردن منبع و معنای این سیگنال است. اما عجیبتر از همه، در طول ماجراجویی سلین، او گاهی اوقات خانهای عادی از کره زمین خودمان را میبیند، مکانی که انگار به گذشته او ربط دارد. زمانی که به این خانه نزدیک میشوید، دوربین بازی از سوم شخص به اول شخص تغییر پیدا میکند و سلین میتواند وارد خانه شود. هر چند که بعضی از درها از همان ابتدا باز نمیشوند چرا که انگار به نوعی به ضربه روحی و ترامایی در گذشته سلین متصل هستند.
خط داستانی بازی به نوعی نوشته شده است که به مرور زمان و در طول دفعات مختلفی که گیمرها بازی میکنند و میمیرند، برملا میشود که این پتانسیل را دارد تا نوعی ارتباط بین دفعاتی که گیمرها بازی میکنند و جواب سوالهایی که پیدا میکنند، ایجاد کند.

اکشن شیرین انحصاری پلی استیشن 5
هر چند که معیارهای بینظیر زیادی هستند که ارزش تکرار Returnal را بالا میبرند اما همه آنها فایدهای نداشتند اگر به خاطر تیراندازی، سرعت بالا و در کل اکشن خوب بازی نبود. تا زمانی که Returnal منتشر نشود، نمیتوان درک کامل و درستی از آن داشت اما کامبتی که من در نمایشها دیدم، واقعا امیدوارکننده به نظر میرسد.
در راستای تاریخچه بازیهای دیگر هاوسمارک، بسیاری از نبردهای بازی روی همان سنت «جهنم گلولهها» تمرکز دارند که حملههای دشمن لحظهای متوقف نمیشود و برای همین مجبور هستید بیوقفه جاخالی دهید، بدوید و ضد حمله بزنید. اکشن بازی یک ویژگی سرعتی و لذتبخشی دارد که بدون شک گیمرها را یاد کارهای قبلی این استودیو مثل Resogun می اندازد.فراتر از آن، کیفیت اکشن بازی به خصوص به خاطر انحصاری بودن آن روی پلی استیشن 5 بالاست. Returnal یکی از آن انگشت شمار بازیهایی است که تا به امروز به صورت اختصاصی برای نمایش پتانسیل پلی استیشن 5 ساخته شده و جلوههای بصری بازی (به خصوص ذرات و افکتهای سلاحها) واقعا دیدنی هستند. استودیو هاوسمارک همچنین به من گفت که آنها در تلاش هستند تا روی استفاده از تکنولوژی صدای سهبعدی پلی استیشن 5 نیز سرمایهگذاری کرده تا یک تجربه اتمسفریک بهتری خلق کنند. علاوه بر این تیم سازنده به دنبال راههایی است تا از کنترلر دوالسنس نیز بیشترین بهره را ببرد. برای مثال تریگرهای تطبیقپذیر این کنترلر به شما اجازه میدهند تا با کمی نگه داشتن دکمه L2 به حالت زوم بروید اما بعد از وارد کردن فشار بیشتر و رد شدن از حد تحمل آن سلاح شما وارد حالت شلیک دیگری میشود.