بررسی تخصصی
نقاط قوت
- + گان پلی بینهایت روان و طبیعی
- + بخش بلکاوت جذاب با نقشه عالی
- + هسته کلی گیمپلی که تجربهای تاکتیکی و شدیدا رقابتی است
- + بخش زامبی سرگرمکننده با سناریوهای مختلف و متنوع
- + صداگذاریهای عالی و طبیعی
- + سیستم پیشرفت و شخصیسازی غنی که ارزش تجربه و تکرار بازی را بالا میبرد
درست است Call of Duty: Black Ops 4 فاقد یک بخش داستانی درست و حسابی است، ولی در این بازی، یک سری مراحل چالشمانند تکنفره وجود خواهند داشت که در آنها، بیشتر با شخصیتهای قسمت چندنفره بازی و تواناییهای آنها آشنا خواهید شد. حتی سازندگان امکان تجربه بخش زامبی بازی در کنار باتها را هم فراهم کردهاند تا بتوانید در کنار کاراکترهایی که توسط هوش مصنوعی کنترل میشوند، با زامبیها مبارزه کنید. ولی خب با تمام این حرفها، اولین تغییر بزرگی که Call of Duty: Black Ops 4 در سری کالاف دیوتی ایجاد کرده، حذف کامل بخش داستانی است که اتفاقی بیسابقه در این مجموعه به شمار میرود.
یکی از ملاکهای سنجش یک بازی، میزان محتوایی است که ارائه میکند و Call of Duty: Black Ops 4 در این زمینه کاملا سربلند است. حتی اگر مراحل کوتاه تکنفره بازی را هم به کل کنار بگذاریم، بخشهای چندنفره، زامبی و بتل رویال بازی، آنقدر جذاب هستند و آنقدر میتوانند در طولانیمدت سرگرمکننده باشند که بتوان گفت Black Ops 4 نه یک تجربه کوتاهمدت، که اثری است که میتوان حداقل چند ماهی با آن سرگرم شد. اولین قسمت از بخشهای سهگانه بازی، قسمت چندنفره است که خب تریآرک، قبلا با Black Ops 3 ثابت کرده که میتواند در این زمینه، تجربه مناسبی خلق کند و خبر خوب اینکه تمام ویژگیهای مثبت Black Ops 3 در این نسخه هم حفظ شدهاند و البته، شاهد یک سری ویژگیهای جدید و جذاب دیگر هم هستیم.
Blackout؛ تجربهای بتل رویال از جنس کالاف دیوتی
حالتی که تریآرک، نام آن را Blackout گذاشته است و ادعا دارد که این بخش، یک تجربه بتل رویال منحصربهفرد از جنس کالاف دیوتی خواهد بود که قرار نیست یک کپی محض از سایر بازیهای بتل رویال باشد. هنوز جزییات چندانی از این بخش ارائه نشده است ولی خب میدانیم که در آن، همه شخصیتهای مشهور سری بلک آپس حاضر خواهند بود. همچنین تریآرک هنوز در مورد تعداد بازیکنان حالت بتل رویال بازی تصمیم نگرفته است و این مورد، در آینده مشخص خواهد شد. در کل، تجربه بتل رویال بازی قرار است از نظر کلیت، ویژگیهای همیشگی این چنین بازیها را داشته باشد و باید به صورت شخصی یا در قالب تیم، سعی کنید تا مرگ سایر بازیکنان زنده بمانید.
حالت زامبی؛ سفری به روم و تایتانیک!
در بخش زامبی بازی، شاهد سه سناریو خواهیم بود. سناریو اول که The Nine نام دارد، بازیکنان را میدان نبرد گلادیاتورها در روم باستان میبرد که در آن، باید با تجهیزاتی مثل شمشیر و نیزه زامبیها را از بین ببرید. در سناریو دوم که Voyage of Despair نام دارد، وارد کشتی تایتانیک خواهید شد که البته خیلی با آنچه که در فیلم Titanic دیده بودیم متفاوت است و این بار، زامبیها در همهجای آن دیده میشوند. در نهایت آخرین سناریو هم Blood of the Dead است که محیطهای آن، ارجاعاتی به نقشههای نسخههای قبلی سری Black Ops خواهند داشت.
یکی از لذتبخشترین ویژگیهای Black Ops 4 که نه فقط در بخش چندنفره که در کل بخشها تاثیر آن حس میشود، گان پلی بسیار روان و نرم بازی است. در دست گرفتن انواع و اقسام سلاحها از مسلسلهای مختلف گرفته تا شات گان و حتی سلاحهای اسنایپر و شلیک کردن به دشمنان، یک لذت غیرقابل وصف دارد که راستش را بخواهید، در کمتر اثر شوتر دیگری مشابه آن را تجربه کردهام. سازندگان بهخوبی حس و حال منحصربهفرد هر اسلحه را شبیهسازی کردهاند و جدا از آن، حتی حس برخورد تیر سلاح شما به بدن دشمنان هم به شکل لذتبخشی طراحی شده است و همین باعث میشود تا از شلیک کردن با سلاحهای بازی و از پا درآوردن دشمنان در آن، اصلا و ابدا خسته نشوید. جدا از این، بازی در بخش چندنفره، حالتهای بازی مختلفی ارائه میدهد که از صرفا کشت و کشتار گرفته تا تصرف نقطهای خاص را شامل میشوند. حالتهایی مثل Team Death Match از نسخههای قبلی در این قسمت هم حضور دارند و در کنار آنها، شاهد حالت جدید Control هستیم که در آن دو تیم، به نوبت باید از دو نقطه دفاع یا به آن حمله کنند. همچنین یک حالت جالب دیگر به نام Heist هم داریم که در ابتدای آن، بهسبک بازی Counter Strike، باید با پولی که دارید سلاح و تجهیزات خریداری کنید و سپس سعی کنید قبل از تیم حریف، محموله پول را بردارید و به نقطه تعیینشده منتقل کنید.
بازی این امکان را به شما میدهد تا با بازی کردن قسمت چندنفره و بالا بردن سطحتان، به سلاحهای جدیدی دسترسی داشته باشید و از آن طرف، با استفاده از یک سلاح و ارتقای سطح خود آن، امکانات جدیدی برایش بهدست بیاورید. همچنین امکان شخصیسازی ظاهر سلاح و کاراکترها هم وجود دارد و در مجموع، سیستم پیشرفت بازی، به شکلی است که همیشه جوایزی برایتان در نظر گرفته است و همین باعث میشود تا حس نکنید که بازی کردن Black Ops 4 هیچ دستاوردی برایتان ندارد و عطش بهدست آوردن سلاحهای جدید یا ارتقا و شخصیسازی آنها، یکی دیگر از مواردی است که باعث میشود ارزش تکرار و تجربه بازی، بالا باشد. در مجموع، تریآرک یک بار دیگر پس از Black Ops 3 ثابت کرده که ساخت یک بخش چندنفره خوب را بلد است و در این راه، با بهتر کردن فرمول قبلی خود و اعمال تغییراتی در آن، تجربهای ارائه میکند که هم شدیدا رقابتی است، هم شدیدا سریع و هیجانانگیز است و هم مهارتهای شخصی و همکاری تیمی شما را بهچالش میکشد و در بیان سادهتر، هر آنچه را که از یک تجربه شوتر چندنفره که البته مقیاس بزرگی ندارد و با تعداد بازیکنان نسبتا کمی برگزار میشود، انتظار دارید، در اختیارتان قرار میدهد و حال، نوبت شما است تا با در دست گرفتن سلاحهای متنوع، وارد نقشهها و حالتهای مختلف این بخش شوید و مهارتهایتان در یک بازی شوتر اولشخص را به رخ حریف بکشید.
گل سرسبد جدیدترین نسخه کالاف دیوتی، نه بخش چندنفره جذاب و نه قسمت زامبی بینهایت مفرح، که بخش بتل رویال بازی یا همان Blackout است؛ بخشی که شاید از نظر هسته کلی، تفاوتی با سایر تجربیات بتل رویال مثل فورتنایت یا پابجی نداشته باشد و کماکان در آن، در قالب حالتهای یک، دو و چهارنفره شاهد فرود آمدن، لوت کردن محیط برای پیدا کردن تجهیزات بهتر و در نهایت تلاش برای زنده ماندن تا جای ممکن باشیم، اما وجود ویژگیهای منحصربهفرد کالاف دیوتی در این بخش، آن را به بهترین تجربه بتل رویال فعلی تبدیل کرده است. منظور از این محتویات، اولا نقشه بسیار عالی بازی است که گستردگی بسیار بالایی دارد، اما از آن مهمتر، شامل یک سری از فراموشنشدنیترین محیطهای تاریخ این مجموعه مثل نوکتاون یا Asylum میشود. این مساله باعث میشود تا هر بار فرود آمدن در یک نقطه خاص از این نقشه، حس نوستالژیک طرفداران مجموعه را قلقلک بدهد. علاوه بر این، در این بخش شاهد حضور شخصیتهای مختلفی هستیم که البته در ابتدا، همگی در دسترس نیستند و آزاد کردنشان یک پروسه نسبتا زمانبر است، ولی خب جمع شدن همه کاراکترهای تاریخ بلک آپس در بخش بتل رویال Black Ops 4، اتفاق مثبتی است. به همه اینها، باید گان پلی جذاب بازی را هم اضافه کنیم؛ گانپلیای که همانطور که اشاره کردیم، تاثیر مثبتش را روی تمام بخشهای بازی گذاشته و در بخش بلکاوت هم تاثیر آن کاملا حس میشود و سازندگان، بهخوبی حس و حال شلیک با هر یک از سلاحها را شبیهسازی کردهاند.