بررسی تخصصی
نقاط قوت
- - نبردهای دریایی پرجزئیات
- - داستانی ریشهدار و با پایانهای مختلف
- - تغییرات مثبت سیستم مبارزات و تغییر ماهیت درخت مهارتها
- - حالتهای مختلف از کانکوئست گرفته تا آرنا که مانع تکراری شدن بازی میشود
- - موسیقیمتن بازی در خشکی، روی آب یا زیر دریا گوشهای شما را نوازش میکند
با توجه به سبک بازی که دارید میتوانید تمرکز خود را روی یکی از شاخهها بیشتر از بقیه بگذارید اما نمیتوانید یک شاخه را ارتقا دهید و کلا بیخیال شاخههای دیگر شوید. علاوه بر درخت مهارت، شما میتوانید سلاحها و لباسهای رزم خود را نیز عوض کنید. با کشتن افراد مختلف و یا پیدا کردن آیتمهایی که در محیط پراکنده شدهاند بازیکن میتواند وسایل باارزش زیادی را به دست آورد. برای مثال دیدیم که Kassandra با کشتن مزدوری که قصد جان وی را داشت یک کلاه خود قدرتمند به دست آورد و آن را Equip کرد. تمام آیتمهای قابل استفاده شما اعم از شمشیر و کلاه خود و اسب و غیره در منوی Inventoryتان قابل مشاهده هستند.
اساسینز کرید اودیسی بیشک یکی از بهترین آثار یوبیسافت در زمینه موسیقی به حساب میآید و در لحظه لحظهی بازی شما را درگیر خود میکند. گاهی با ورود به شهری سوخته، نتهای موسیقی غم ساکنان آنجا را بازگو میکنند و گاهی نیز در عیش و نوش آتنیها روحتان شاد میشود. تعامل با شخصیتهای مختلف و روابطی که پیش از این در هیچ مجموعهی اساسینز کرید شاهد آن نبودیم، باعث شده است تا با اثری روبهرو باشیم که در هرجهت یک پله نسبت به گذشته پیشرفت داشته است. پرواز ایکاروس بر بلندای نیزهی پوزئیدون، خدای دریا یا رفتن به معبدی زیر زمینی و شنیدن گریهها و التماس زنی درد دیده در پیشگاه خدایان یونان باستان، حال و هوایی متفاوت را به اودیسی داده است و این بازی میتواند هر لحظه شما را غافلگیر کند. این موفقیت در صداگذاری شخصیتها و محیط نیز شنیده میشود و از صدای شمشیرها بگیرید تا پارو زدن خدمه کشتی، شما را درگیر خود میکند.
اساسینز کرید اودیسی دقیقا همان ماهیت جدیدی است که یوبیسافت آن را دنبال میکند و باید گفت که در این زمینه نیز موفق عمل میکند. هرچند دوربین اعصاب خردکن بازی، انیمیشنهای بعضا نهچندان دلچسب و ایرادات فنی، خسته کننده هستند، اما داستان زیبا و ماموریتهای شدیدا متنوع، اثری قابل قبول، ارزشمند و سرگرمکننده را برای مخاطبین ارائه میدهد. تغییر سیستم مهارتها، حضور تمام ویژگی اوریجینز در کنار حالتهای جدیدی مانند نبرد دریایی بیشتر و متمرکزتر و همچنین جدال خونین آتنیها با اسپارتها، اودیسی را به اوریجینزی کاملتر، بهتر، کمباگتر و البته ارزشمندتر تبدیل کرده است.
اساسینز کرید اودیسی به شکل شگفتانگیزی در زمینه گیمپلی و دشمنان تنوع زیادی دارد. در جریان بازی از مدوسا بگیرید تا سایکلاپس را میتوانید از بین ببرید و حتی شاهد حضور موجودات افسانهای دیگری در بازی هستیم که به زیبایی طراحی شدهاند. از طرفی حیات وحش بازی با حضور گرگ، خرس، گراز، شغال، شیر یا گوزن تنوع زیادی به خود گرفته است و هر کدام از آنها شیوه حمله متفاوتی را برای از بین بردن شما دارند. علیرغم این تنوع متاسفانه دوربین بازی شدیدا آزاردهنده است و گاهی با برخی تواناییهای شخصیتها هماهنگی ندارد. به ویژه در نبرد با باسها و نبردهای شلوغ، دوربین بازی شدیدا ضعف نشان میدهد. نبرد در آرنا، گشتن دنبال گنج از روی نقشه، وجود نقشهای کم جزئیات با حال و هوای نقشههای باستانی، وجود حالت ویژهای برای از بین بردن راهنماهای بیمورد بازی و کشف اسرار نقشه توسط بازیکن و همچنین نبردهای نفسگیر با حیوانات اساطیری با سلاحهای متنوع، مانع تکراری شدن گیمپلی بازی بعد از حدود 60 ساعت میشود. اگر بخواهید حتی بازی را کامل کنید باید زمان بیشتری را هم صرف بازی کنید.
روایت داستان بازی در 10 سال نخست نبرد پلوپونز و وجود جدال تاریخی میان سپاه آتنیها و اسپارتها، یوبیسافت را برآن داشت تا نبردهای رودرروی دو ارتش را چه در زمین و چه در دریا در قالب نبردهای کانکوئست به نمایش بگذارد. در هر یک از جزایر یونان زیر سلطهی آتن و اسپارت، یکی از طرفین درگیری قرار دارد و باید با حمله به دژهای دفاعی، کشتن پادشاه یا فرمانده هر منطقه و همچنین از بین بردن تدارکات و آذوقه ارتش، شرایط را برای رویارویی طرفین ایجاد کنید. اینکه خود را یک اسپارت بدانید یا بخواهید به دموکراسی آتنیها کمک کنید، موضوعی است که به انتخاب شما مربوط میشود. از طرفی یوبیسافت برای تنوع بخشیدن به بازی رویدادهای روزانهای را با جوایز منحصر به فرد در نظر گرفته است که با ورود به هر شهر و بررسی درخواستهای شهروندان باید آنها را انجام دهید. مانند اوریجینز، این بار نیز الکسیوس و کساندرا مجهز به یک پهباد زنده یا همان عقاب به نام ایکاروس شدهاند. ایکاروس مهارتهای مشابه اوریجینز دارد و متاسفانه در این زمینه شاهد تغییرات خاصی نیستیم. به لطف حضور شرایط جغرافیایی یونان نبردهای دریایی یکی از اصلیترین بخشهای بازی را به خود اختصاص داده است و شما میتوانید تقریبا تمام انپیسیهای بازی را برای حضور در خدمه خود دعوت کنید.
همانند نسخه قبلی در این نسخه نیز شاهد حضور درخت مهارت در بازی هستیم. البته این درخت مهارت این بار داستانی متفاوت داشته و حماسیتر شده است و در بازی به نیزه شکسته Leonidas مرتبط میشود. جهت بالا رفتن اطلاعات عمومی نیز بد نیست بدانید لئونیداس پادشاه اسپارت بود. اگرچه داستان درخت مهارت در Assassin’s Creed Odyssey متفاوت است اما نحوه کار کردن با آن ظاهرا نسبت به قبل تغییری نکرده یا حداقل اساس کار همان است. Kassandra و Alexios میتوانند مهارتهای خود را در سه زمینه Assassin، Hunter و Warrior افزایش دهند. مهارتهای شاخه Hunter بیشتر مربوط به مهارتهای مبارزه با تیر و کمان میشوند. به عنوان مثال شما میتوانید به صورت همزمان سه تیر به سمت دشمن یا حیوان مقابل رها کنید. مهارتهای شاخه Warrior بیشتر مهارتهای شما در نبردهای مستقیم و با شمشیر و نیزه هستند و شاخه Assassin نیز توانایی شما را در مخفیکاری به طرز چشمگیری افزایش میدهد.
علاوه بر Inventory، شما میتوانید چیزهای دیگری را هم مثل Questها، مهارتها و نقشه را نیز تنها با فشردن یک دکمه ببینید.با وجود اینکه Assassin’s Creed Odyssey در یونان باستان جریان دارد اما از لحاظ طراحی محیط شباهت بیش از اندازهای به AC Origins دارد. این تنها شباهت Assassin’s Creed Odyssey به نسخه قبلی نیست و در ادامه به بقیه موارد نیز اشاره خواهیم کرد. علاوه بر Assassin’s Creed Origins، رگههایی از شباهت به Assassin’s Creed IV Black Flag را هم میبینیم.
کوهستانهایی که بر روی قله آنها ساختمانهایی میبینیم، بازارهایی که با بازارهای Assassin’s Creed Origins اختلاف زیادی ندارد و حتی میدانی که Kassandra در آن پا میگذارد و با چند تن از دشمنان مواجه میشود نیز شبیه به محیطهایی بوده که در آنها با Bayek به گشت و گذار پرداختهایم. با توجه به اینکه بازی در یونان باستان جریان دارد طبیعتا لباسهایی که NPCها میپوشند تطابق کامل با تیپ و قیافه مردم یونان باستان دارد، چیزی که یوبیسافت در آن واقعا ماهر است و طی سالیان گذشته این را ثابت کرده است.مبارزات گروهی در Assassin’s Creed Odyssey گسترش یافتهاند. مبارزات بین یک ارتش با ارتش دیگر چیزی است که شما در Assassin’s Creed Odyssey آن را به دفعات تجربه خواهید کرد. در Assassin’s Creed Origins شما میتوانستید به گروهی که در وسط یک بیابان منتظر یک کاروان نظامی دشمن هستند بپیوندید و به مبارزه با آنها بپردازید. از آنجایی که مبارزات در Assassin’s Creed Origins برخلاف نسخههای قبلی ساده نبودند، این یک تاکتیک عالی به شمار میرفت. در واقع شما مبارزات گروهی را در AC Origins نیز دیدهاید ولی در Odyssey به شکل دیگری خواهند بود. اولا خیلی بیشتر شاهد چنین نبردهایی هستیم و در ثانی، حالا این مبارزات تنها برای نجات رئیس یک گروه یا به صرف راهزنی نخواهند بود.