بررسی تخصصی
محتویات نسخه پلاتینوم بازی Dying Light:
- بسته گسترشدهنده The Following
- بسته الحاقی Bozak Horde
- دو منطقه قرنطینه Cuisine و Cargo
- باندل Survivor شامل سلاح و اسکین
- مود جدید Hellraid
- تمام DLCهای بازی از جمله باندلهای Crash Test، باندل پنجمین سالگرد، باندل Harran Ranger، باندل Gun Psycho، باندل Volatile Hunter، باندل White Death، باندل Vintage Gunslinger، باندل Rais Elite، باندل Godfather، باندل Harran Inmate، باندل Retrowave، باندل SHU Warrior، باندل Volkan Combat Armor، باندل Classified Operation، باندل Viking: Raiders of Harran و باندل Harran Tactical Unit
- نقشه بازی
- راهنمای زنده ماندن در بازی
- پک استیکر
بازی Dying Light یک بازی ترسناک اکشن ماجرایی اول شخص اوپن ورلد است که توسط استودیو لهستانی Techland ساخته و توسط کمپانی WB Interactive Entertainment عرضه شد. این بازی در ماه مه 2013 معرفی و در ماه ژانویه 2015 برای ویندوز، لینوکس، پلی استیشن 4 و اکس باکس وان منتشر شد. ابتدا قرار بود که بازی برای کنسولهای پلی استیشن 3 و اکس باکس 360 نیز عرضه شود، اما این مهم به دلیل محدودیتها سختافزاری این دو کنسول، کنار گذاشته شد.
داستان بازی درباره یک مأمور مخفی به نام کایل کرین است که برای جاسوسی به منطقه قرنطینهای به نام Harran فرستاده میشود. این بازی دارای دنیای بازی مملو از دشمن با چرخه پویای روز و شب است. تغییر میان روز و شب در بازی مهم است زیرا دشمنان در طول شب خشنتر و سختتر میشوند. گیمپلی بازی بر مبارزه با سلاح و پارکور است. همچنین، بازی دارای یک حالت چند نفره ناموزون، یک حالت چهارنفره و یک حالت چندنفره تیمی است.
ساخت بازی از اوایل سال 2012 آغاز شد و قبل از معرفی بازی، بسیاری مدعی شدند که این بازی، پیشدرآمدی بر بازی Dead Island، دیگر عنوان ساخته شده به دست استودیو Techland است. اما این شایعات بعدا رد شدند. سیستم پارکرو بازی بر حرکت طبیعی تمرکز دارد. برای اجرای آن، استودیو Techland، به ناچار بسیاری از المانهای داستانی بازی را کنار گذاشت و آن را دوباره از اول نوشت. موسیقی بازی توسط پاول بلاژاک نوشته شده و به گفته او، با الهام از موسیقی متن فیلمهای دهه 70 و 80 میلادی تهیه شده است.
هنگام عرضه، بازی Dying Light با نقدهای مثبتی از سوی منتقدین روبرو شد و بسیاری از مبارزات، گرافیک، بخش چندنفره تیمی، مسیریابی و چرخه روز و شب بازی تقدیر کردند و به داستان، سختی و مشکلات فنی آن خرده گرفتند. بازی در ماه ژانویه 2015، پرفروشترین عنوان شد و همچنین پرفروشترین محصول با مایه ترسناک در ماه اول عرضه را به خود اختصاص داد. استودیو Techland اعلام کرد که پس از عرضه نیز به بازی متعهد بوده و روی محتوای الحاقی آن کار خواهد کرد. این تیم، آپدیتها متعدد و دو بسته الحاقی قابل دانلود به نامهای Cuisine & Cargo و The Bozak Horde عرضه کرد. یک بسته مکمل به نام Dying Light: The Following نیز در تاریخ 9 فوریه 2016 عرضه شد.
گیم پلی
بازی Dying Light یک عنوان اول شخص اوپن ورلد با مضمون آخرالزمان زامبیهاست. گیمر در بازی میتواند در محیط شهری شلوغ بازی که توسط یک بیماری مرگبار آلوده شده بگردد و در دنیای بازی به دنبال مواد غذایی و تجهیزات برای ساخت سلاح به منظور دفاع از خود در برابر جمعیت آلوده شهر باشد و ورزش پارکور نیز نقش مهمی در گیم پلی بازی دارد که به گیمر اجازه میدهد تا از لبهها بالا رفته، فواصل دور را پریده، تکل رفته و از زیپ لاین سر بخورد. مکانیزم پارکور بازی در مبارزات نیز کاربرد دارد. گیمر میتواند عملیاتی چون جفتپا را روی دشمنان اجرا کند. یک قلاب نیز در بازی گنجانده شده که به گیمر اجازه میدهد تا از ساختمانها بالا رفته و سرعت حرکت خود را افزایش دهد.
مبارزات بازی بیشتر بر اساس سلاح سرد هستند و اکثر اسلحه بازی نیز از همین گونهاند. در بازی بیش از 100 اسلحه گنجانده شده و گیمر بیش از 1000 ترکیب برای ساخت سلاح در اختیار دارد. اسلحه سرد بازی عمر محدودی دارند و به مرور زمان قدرت خود را از دست داده و در نهایت میشکنند. گیمر میتواند یک سلاح را به دفعات محدود تعمیر کند. ساخت سلاح نیازمند مواد و تجهیزاتی مانند گاز، قطعات فلزی و بلوپرینت است که میتواند آنها را پیدا کرده یا خریداری کند. اسلحه گرم نیز در بازی وجود دارند اما تنها در نیمه دوم بازی در دسترس هستند و گلوله نیز به ندرت در بازی یافت میشود. تنوع اسلحه گرم شامل دو نوع مسلسل، تعدادی کلت کمری و یک شاتگان میشوند. امکان شخصیسازی اسلحه گرم بسیار محدود است اما این اسلحه، پس از چند بار استفاده خراب نمیشوند.
بازی Dying Light دارای چرخه پویای روز و شب است. در طول روز، گیمر باید به بیرون رفته، تجهیزات جمعآوری کرده و به منطقه امن باز گردد. او میتواند تله کار گذاشته، نجاتیافتگان را پیدا کرده و از آنها مراقبت کند. افراد آلوده کند، بیحال و قابل مشاهده هستند و گیمر میتواند از میان آنها عبور کند، اما مشکل اصلی، تعداد زیاد آنهاست. گیمر همچنین میتواند از تلههای محیطی مانند تیغها و فنسهای الکتریکی برای کشتن انسانهای آلوده استفاده کند. طراح اصلی بازی، ماچیژ بینکوسکی اظهار کرد که مدت زمان روز حدود 64 دقیقه و مدت زمان شب حدود 7 دقیقه است. بازی همچنین دارای سیستم نورپردازی بر اساس قوانین فیزیک و سیستم آب و هوای پویاست که شامل چندین وضعیت مانند مه، باران و باد میشود.
در شب، موجودات آلوده تغییر شکل یافته و بسیار خطرناکتر میشوند. بدون نور روز، حواس این موجودات دقیقتر و حساستر میشود. آنها میتوانند به دنبال گیمر بدوند و قدرت بیشتری پیدا میکنند، همچنین، میتوانند به دنبال گیمر پریده و از ساختمانها بالا بروند. برای زنده ماندن، گیمر باید از قابلیت Survivor Sense استفاده کرده تا موجودات آلوده و محل آنها را شناسایی کرده و از دید آنها دور بماند. اگر گیمر دیده شده و سعی بر فرار کند، او میتواند از تلهها برای منحرف کردن دشمن یا کم کردن تعداد آنها استفاده کند. گیمر همچنین میتواند از صدا برای گول زدن آنها استفاده کند. دفاع اصلی گیمر در برابر موجودات آلوده، نور فرابنفش است که سرعت آنها را کم میکند.
دامنهای از فعالیتها در بازی Dying Light وجود دارند که به گیمر برای کسب امتیاز تجربه کمک میکنند. انجام مبارزات به گیمر امتیاز قدرت و انجام پارکور به گیمر امتیاز چابکی اهدا میکنند. اتمام مأموریتها، چالشها و مراحل داستان، به گیمر امتیاز زندهماندن میدهند. اگر گیمر به اندازه کافی تجربه کسب کند، میتواند از امتیاز مهارت در درخت مهارت استفاده کرده و کاراکتر خود را با مهارتهای جدید، آپگرید کند. در طول روز، اگر گیمر کشته شود، از او امتیاز زندهماندن کم میشود اما در شب هیچ امتیازی کم نمیشود. تمام امتیازات تجربه در طول شب چند برابر میشوند.
در تاریخ 1 اکتبر سال 2014، استودیو Techland اعلام کرد که برای تمام کردن بازی با بستههای الحاقی، 50 ساعت زمان لازم است.