بررسی تخصصی
شخصیت اصلی مجموعه Desperados یک جایزهبگیر به نام جان کوپر است. در همه نسخهها، اتفاقاتی میافتند که باعث میشوند که جان کوپر راهی ماجراجویی مهیجی شده و در این راه، افراد مختلفی هم با او همراه میشوند. از آن جایی که مدت زمان زیادی از عرضه نسخههای قبلی گذشته است، سازندگان قصد نداشتند که داستان نسخههای قبلی را ادامه بدهند؛ زیرا در این صورت، جذب کردن نظر طرفداران جدیدی که به تازگی با این سری آشنا شده بودند، کار دشواری بود. از این رو، این نسخه از نظر داستانی به نوعی پیش درآمدی بر نسخههای قبلی حساب میشود.
در مأموریت ابتدایی بازی، شاهد جان کوپر نوجوان هستیم که همراه پدرش، به یک مأموریت به دنبال فردی خاص رفتهاند. این مأموریت، در اصل حکم بخش آموزشی بازی را دارد که به نوعی شما را با فضای کلی انجام بازی هم آشنا کرده و بعد از انجام آن، مأموریت بعدی بازی، از نظر زمانی وارد دوره جوانی جان کوپر میشود. این بازی، در اصل قصد دارد علاوه بر ارائه یک خط داستانی اصلی که هدف کلی عنوان در آن دنبال میشود، شما را به تدریج با شخصیتهای اصلی نسخههای قبلی نظیر دکتر مک کوی (Doc McCoy) و همچنین کیت اُهارا (Kate O’Hara) هم آشنا کرده و چگونگی همراه شدن آنان در نسخههای دیگر این مجموعه با جان کوپر را برای بازیکنان بازگو کند. در این میان، در طی چند مأموریت نسبتاً کوتاهتر که به نوعی در حکم فلش بکهای داستانی هستند، گذشته جان کوپر و این که اصلاً چرا وارد فضای جایزهبگیر بودن شده است و دلیل این که مدت زیادی است دنبال یک فرد خاص میگردد چیست. از این رو، بازی قصد دارد با این شیوه، بازیکنانی که تا به حال هیچ نوع شناختی از سری Desperados نداشتهاند را با آن آشنا کرده و حتی فضایی را آماده کند که شاید در آینده بتوانیم شاهد نسخههای بعدی این عنوان هم باشیم.
در طول بازی، در کل 5 شخصیت اصلی و مثبت در داستان وجود دارند که در طی مأموریتهای مختلف، کنترل یک یا تعدادی از آنها را بر عهده میگیرد. اولین مورد همان طور که در بخشهای قبلی هم گفتیم، جان کوپر است. او یک جایزهبگیر و به نوعی رهبر گروه است و هسته اصلی داستان بازی، حول شخصیت او شکل گرفته است. دومین شخصیت، فردی به نام دکتر مک کوی است، او هم همانند جان، در همه نسخههای قبلی سری حضور داشته است و با وجود این که جان، در تمامی نسخهها همراه او بوده است، اما هیچ وقت در بازیها نام کامل او مشخص نشده؛ چیزی که معلوم است، این است که او فردی به شدت حرفهای است و علاوه بر استفاده از تکنیکهای پزشکی و شیمی برای کشتن دشمنان و یا درمان دوستان خود، یک تک تیرانداز ماهر هم هست.
نکته کلی که در مورد داستان بازی وجود دارد، این است که علیرغم شخصیت پردازی خوب، کلیت روایت و داستان بازی، آن طور که باید و شاید پیچیدگی ندارد. البته منظور من این نیست که داستان بازی نمیتواند بازیکنان را با خود همراه کند؛ قطعاً از نظر روایی بازی در حدی قرار دارد که بتواند تا انتها شما را به خود مشغول کند، اما با این حال، احساس من این است که داستان بازی پتانسیل این را داشت که شخصیتهای فرعی متنوعتر و بیشتری را در آن شاهد بودیم که پیچیدگیهای مختلفی را وارد آن میکردند. در این میان، با وجود این که هر مرحله را به شکلهای خیلی مختلفی میتوان انجام داد، اما این که به شکل مشخص چیزی به نام مأموریت فرعی در بازی وجود ندارد، کمی آزار دهنده است. البته توجه کنید که یکسری چالش در هر مرحله وجود دارد که با انجام آنها، نشانهایی را در بازی دریافت خواهید کرد؛ اما این که به طور مشخص، یک مأموریت فرعی خاص نصیب شما بشود که مختار به انجام ندادن آن باشید ولی انجام دادن آن باعث تغییرات قابل توجه در مراحل بشود، میتوانست بازی را بسیار بهتر بکند. هر چند نمیتوانیم نبود آن را نکته منفی بزرگی به حساب بیاوریم.
در نهایت و با تمام این صحبتها، باید بگوییم که Desperados III از لحاظ داستانی عنوان موفق و خوبی است. شاید از همه پتانسیلهای آن استفاده نشده باشد، اما در کل بازی موفق میشود با شخصیت پردازی بسیار عالی و روایتی خوب و قابل قبول، انگیزه کافی را در بازیکن برای ادامه تکتک مراحل بازی ایجاد کند و در خلال این مراحل، داستان جذابی هم در طول بازی شکل میگیرد. هر چند به نظر من پتانسیلهای بازی از لحاظ داستانی، بیشتر از وضعیت فعلی بوده است، اما برآیند کلی سیستم داستانی بازی را میتوان مثبت و خوب ارزیابی کرد.
عناوین سری Desperados در سبک استراتژی همزمان تاکتیکال قرار دارند. در این سبک، برخلاف بازیهای استراتژی همزمان دیگر که شما نیروهای زیادی را به خدمت گرفته و به دشمنان حمله میکنید، در هر مرحله، یک یا چند شخصیت را کنترل میکنید که معمولاً تعداد کلی افرادی که همزمان باید اهداف را برایشان مشخص کنید، به بیش از 5 نفر نمیرسد. بدین ترتیب، این بازیها جنبه مدیریت منابع و ساخت و ساز در بازیهای استراتژی دیگر را کنار گذاشته و تمامی هدف شما در این بازیها، کنترل این چند شخصیت برای رسیدن به هدف اصلی در هر مرحله است. چیزی مانند این را در بخشهای مبارزاتی عناوینی نظیر XCOM هم شاهد هستیم، اما نکته مهم در مورد عنوانی نظیر Desperados این است که برخلاف XCOM، این بازی به صورت کاملاً همزمان است و خبری از نوبت در نیست.
استودیوی سازنده بازی یعنی Mimimi Games، پیشتر با ساخت Shadow Tactics: Blades of the Shogun که یکی از منابع اصلی الهامش، همین نسخههای اولیه Desperados بودهاند، به خوبی خود را ثابت کرده بود که از پس ساخت بازیهایی در این سبک بر میآید و اکنون با Desperados 3 بار دیگر شاهد این موضوع هستیم. طراحی مراحل این بازی فوقالعاده است. بخشهای مختلف محیطها، نحوه اتصال آنان به یکدیگر، جای گیری دشمنان مختلف و آیتمهای گوناگونی که در بازی وجود دارند و همچنین قرار داشتن اجزای محیطی مختلفی که میتوانند باعث مرگ دشمنان به شکلهای مختلف و خلاقانه بشوند، باعث میشوند که محیطهای بازی به ترکیبی ایده آل و فوقالعاده برای عنوانی در این سبک تبدیل بشوند.
در طول بازی، میتوانید میدان دید دشمنان را مشاهده کنید. در بخشهایی از این میدان دید، دشمنان دید کامل دارند و در بخشهایی دیگر، اگر شخصیت شما به حالت نشسته حرکت بکند، دشمن دید چندانی روی او نخواهد داشت. از طرف دیگر، دشمنان به صدا حساس هستند و با شنیدن صداهای مختلف، حواسشان برای لحظاتی متوجه آن نقطه خواهد شد. در این حال، باید تاکتیک اصلی شما این باشد که دشمنان را به شکلهای مختلف، از پای در آورده و یا از دستشان فرار کنید تا بتوانید در نهایت اهداف هر مرحله را انجام بدهید. به جز یکی دو مرحله بازی، بقیه مراحل اکثراً محیطهایی بزرگی را در مقابل شما قرار میدهند که بخشهای مختلف آنان، به شکلی زیبا و متناسب به یکدیگر متصل شدهاند و برای انجام هدف اصلی آن مأموریتها، همواره راههای متعددی وجود خواهد داشت. حتی با وجود این که گفتم مخفی کاری تمرکز اصلی بازیهای این سبک است، امکان پیشروی پر سر و صدا و کشتن مستقیم دشمنان هم وجود دارد، ولی طبیعتاً باید حواستان باشد که انجام چنین کاری، منجر به جلب حواس دشمنان بیشتر خواهد شد و در اکثر اوقات میتواند منجر به سختتر شدن کار بشود.
صحبت از سختی شد، بازی به طور کلی چهار درجه سختی دارد که هر کدام، موارد مختلفی نظیر میزان توجه و حواس دشمنان، تعداد تیرهای اولیه همراه شخصیتها و تیرهایی که در محیط پیدا خواهید کرد، تعداد کلی دشمنان و مواردی نظیر این را تحت تأثیر قرار میدهند.