بررسی تخصصی
جنگ جهانی اول که به آن «نبرد بزرگ» نیز گفته میشود، بدون شک یکی از خونینترین و وحشتناکترین جنگهای تاریخ بشریت است. مرگ حدود 17 میلیون نفر و زخمی شدن 23 میلیون تن علاوه بر وجه تراژیک خود، باعث ظهور دورانی تاریک برای بشریت شد که همراه با مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بود. به طوری که ترکشهای آن خود از دلایل آغاز دومین جنگ جهانی، خونبارترین نبرد تاریخ شدند. با این حال به دلیل کمبود فاکتور هیجان در جنگجهانی اول و استفاده از سلاحهای بسیار ابتدایی و حتی شمشیر و تبر در طی آن، کمتر شرکتی تا به حال جرئت ساخت اثری واقعگرایانه را در این ستینگ داستانی داشته است. قرار گرفتن در خندقی خیس به مدت طولانی و شلیک به دشمنان با تفنگی که هر دو ثانیه یکبار نیاز به کشیدن گلنگدن دارد در اذهان بسیاری از بازیکنان و حتی شرکتها دقیقا در نقطه مقابل سرگرمی قرار داشته و تجربهای خسته کنندهاست. حتی استودیوهایی همانند Dice که پیش از این اقدام به ساخت بازیهایی مرتبط با جنگجهانی اول کردهاند نیز در توسعه اثر خود واقعیتهای تاریخی را کنار گذاشته و تنها سعی در ارائه گیمپلی مهیج داشتهاند و به همین دلیل نیز محصول پایانی، بیشتر شبیه عنوانی با مبارزات مدرن و به همراه لایهای گرافیکی از جنگجهانی اول شده است.
مهمترین ویژگی بازی WWI Tannenberg - Eastern Front شبیهسازی دقیق و واقعی نبرد Tannenberg در غرب پروس است که در سال 1914 رخ داد، در این بازی رخدادهای مهم نبرد، ارتشهای حاضر با یونیفرمها و ویژگیهای دقیق و در انتها، سلاحهای تاریخی حاضر در این نبرد به طور دقیق و مو به مو شبیهسازی شدهاند تا حس حضور داشتن در یک نبرد بزرگ جنگجهانی اول را به مخاطبان منتقل کنند.
بازی WWI Tannenberg - Eastern Front برخلاف دیگر عناوین تیراندازی اول شخص مربوط به جنگ جهانی، نقشههای محیط را درست براساس محل واقعی نبردهای مهم شبیهسازی کردهاست، سازندگان بازی همچنین برای هرچه واقعیتر نشان دادن خشونتهای جنگ، از نمایش زخمها و جراحتهای خونین ترسی نداشتهاند و این ویژگیها را در بازی به تصویر کشیدهاند.
بازی WWI Tannenberg - Eastern Front یک عنوان تیراندازی تاکتیکی براساس فعالیتهای جوخه است که نبردهای مهم جنگ جهانی اول را شبیهسازی میکند. هر خوجه از 4 عضور تشکیل شده و به طور کلی 40 بازیکن مختلف میتوانند در یک میدان نبرد با هم مبارزه کنند. هر جوخه از سه عضور در کلاسهای مختلف و یک سرجوخه تشکیل شدهاست که هریک ویژگیها و تواناییهای خاصی دارند. با این حال مهمترین تصمیمات میدان نبرد توسط سرجوخه اتخاذ میشوند.
بازی WWI Tannenberg - Eastern Front از سه حالت چندنفره مختلف پشتیبانی میکند که هریک قوانین و ویژگیهای منحصر به فردی داشته و بازیکنان را به چالش میکشند.
ما با وجود عدم علاقه دیگر شرکتها به ساخت بازیهای مبتنی بر جنگجهانی اول، استودیو هلندی M2H نهتنها یکی از موفقترین آثار مبتنی بر این دوره در سالهای اخیر را توسعه داده است، بلکه هدف کلی خود شرکت را نیز انتشار عناوین واقعگرایانه مرتبط با جنگجهانی اول نهاده است. پس از عملکرد قابل قبول Verdun، اولین عضو سری کاملا آنلاین 1914-1918 که به طور تخصصی به نبردهای مختلف این بازه زمانی میپردازد، حال سازندگان با بازی جدیدی برگشتهاند. این محصول جدید Tannenberg نام دارد و بر اساس جبهه شرقی جنگ ساخته شدهاست و درواقع نام مکانی در کشور رومانی است. اما آیا سازندگان توانستهاند علاوه بر دقت تاریخی، اثری ارائه دهند که به عنوان یک مدیای متمرکز بر سرگرمی، کاربران را درگیر خود کند و در طولانی مدت بتواند با رقبای قدری همانند Insurgency رقابت کند؟ جواب سوال مذکور مثبت است و عنوان مورد نقد برای طرفداران ژانر شوتر اولشخص واقعگرایانه بدون شک جذاب است. با این حال فرمول پیادهسازی شده ایراداتی نیز دارد.
برخلاف باور عموم (البته در صورت داشتن مقداری مطالعه تاریخی)، جبهه شرقی جنگ جهانی اول اصلا مشابه نوع غربی آن نبود و به جای خندقهایی به درازای چند کیلومتر، ارتشهای دشمن در زمینهای باز و بسیار بزرگ به مقابله با یکدیگر میپرداختند و به همین دلیل نیز ارزش برنامه ریزی استراتژیکی و عدم تکیه بر تعداد نیروهای در دسترس، بیش از پیش اهمیت خود را نشان میداد. Tannenberg نیز بر همین اساس موفق شده است فرمولی نوین نسبت به نبردهای زمینگیر و بسیار آهسته بازی قبلی شرکت، یعنی Verdun، ارائه کند. اینبار نقش جایگیری در جانپناهها و انتظار برای حرکتی کوچک و شلیک به طرف آن نقطه کمتر شده و در عوض تمرکز بیشتری بر روی مانوردهی در نقشههای بسیار بزرگ زمینهای منتهی به لهستان و رومانی قرار داده شده است؛ و به همین دلیل نیز اساس بازی از پیشرویهای یکجانبه، به پیشرویهای چندجانبه و حفظ محیطهای استراتژیکی تغییر یافته است.از منظر طراحی نقشه، جدیدترین ساخته شرکت M2H به راحتی قابل مقایسه با بهترینهای سبک اولشخص بوده و این بخش به تنهایی قسمت اعظمی از بار درگیرکنندگی بازی را به دوش میکشد. پنج منطقه که هرکدام در طول جنگ جهانی اول شاهد نبردهای خونین و بسیار مهمی بودند به عنوان نقشههای قابل بازی در نظر گرفته شدهاند. این تعداد کم ممکن است بعضی از مخاطبان را که به تجربه آثاری عادت دارند که دارای ده یا دوازده زمین مختلف هستند به این فکر وادارد که عنوان Tannenberg از نظر محتوا با مشکلاتی دست و پنچه نرم میکند. با این حال کافیست تنها برای دقایقی کوتاه در هرکدام از نقشههای حاضر در این محصول به نبرد بپردازید تا دقت و عظمت کار سازندگان کمتعداد آن شما را به تحسین وادارد. با توجه به رویاروییهایی که در آن 64 بازیکن در یونیفرمهای دو سپاه قدرتهای مرکزی (آلمان و دوستان) و متفقین (امپراطوری روسیه و بقیه کشورهای اروپای شرقی) در مقابل یکدیگر قرار میگیرند، نقشههای بازی بسیار بزرگ طراحی شدهاند. به طوری که در هرکدام از آنها میتوان یک عنوان جهانباز دیگر پیاده کرده و نگران کمبود محتوا نشد. با این حال قرار دادن گیمپلی در بستر نقشههای عظیم میتواند مشکل آفرین نیز باشد، زیرا طراحی متقارن در چنین آثاری بسیار سختتر از عناوین کوچکتر و در مواردی حتی ناممکن است. مخصوصا اگر سازندگان در نظر داشته باشند که محصول خود را همگام با حقایق تاریخی توسعه دهند، مشکلات بالانسینگ پرتعدادی میتواند در بخش طراحی ظاهر شود. خوشختانه بازی مورد نقد تا حد خوبی توانسته است از بروز ایرادات مذکور جلوگیری کند و با وجود اندک کاستیهای بعضی نقشهها، تجربه مانوردهی بسیار خوبی در این بخش به مخاطبان ارائه دهد. به طور مثال ممکن است یکی از طرفین مسابقه را بر روی تپهها آغاز کند که از نظر استراتژیکی دارای مزیتهای بیشتری نسبت به موقعیت تیم مقابل است، اما در عوض بازیکنان حریف نیز دسترسی سریعتری به مناطق تاکتیکی نقشه داشته و مناطق نزدیک به آنها نیز دفاعپذیرتر هستند.بالانسینگ عنوان Tannenberg در تمامی نقشههای حاضر به این صورت پیادهسازی شده است و به همین دلیل نیز از طراحی متقارن معمول آثاری همانند Call of Duty خبری نیست. البته این نوع از توسعه که بر اساس دیدگاههای خود سازندگان و تجربههایشان در حین مرور عنوان مورد ساخت انجام میپذیرد دارای ریسک بوده و ممکن است موجب ایجاد بخشهایی شود که بر خلاف نظر توسعهدهندگان، قابلیت سواستفاده توسط بازیکنان را دارا هستند. چنین موردی در این اثر هم رخ میدهد، مثلا بعضی از نقاط استراتژیک در صورت اشغال شدن بسیار قابل دفاع هستند و میتوان از طریق آنها حتی در مقابل تیمهای بسیار حرفهای و هماهنگ نیز ایستادگی کرد، و یا تعدادی از این مناطق از هر چهارسو باز بوده و هر لحظه امکان از دست دادن آنها وجود دارد. عدم پخش مساوی چنین نقاطی در بعضی از نقشهها میتواند مشکلآفرین باشد. البته ایراد مذکور همهگیر نیست و تنها تحت شرایط خاصی میتواند بازی را برای یکی از تیمها قفل کرده و موجب شکست زودهنگام آنها شود. با این حال در صورت قرار گرفتن در این موقعیت باید منتظر مرگهای پیاپی شد.انیمیشنهای Tannenberg را از دو جهت میتوان مورد بررسی قرار دارد. در یک طرف انیمیشنهای اول شخص قرار دارند که شامل اعمالی همانند شلیک سلاحها، تعویض خشاب و همچنین دویدن هستند که بسیار خوب و در حد استانداردهای این ژانر طراحی شدهاند. به طوری که قرار دادن تیر جدید در داخل تفنگ و یا دویدن به سوی یک نقطه استراتژیک حس بسیار خوب حضور در یک میدان جنگ واقعی را القا میکند و در صورت آنکه نقطه مذکور بر بالای تپهای باشد، میتوان در ذهن خود به عنوان سربازی شجاع از فیلم «نجات سرباز رایان» نقشآفرینی کرد.