بررسی تخصصی
سلاح اصلی شما در بازی، شمشیر کاتانا خواهد بود. باز هم سری به تاریخ بزنیم; کاتانا نوعی شمشیر ژاپنی است که در قرن 13 مورد استفاده سامورایی ها قرار می گرفته. این مدل شمشیر بر اساس متغیرهای مختلف، به چندین دسته تقسیم می شده اما خب وجه اشتراک همه دسته بندی ها، استحکام بالای شمشیر و تیزی آن بوده است. شمشیری که جین ساکای استفاده می کند نیز یک کاتانا است. کاتانایی که در واقع یادگار خانوادگی اوست. این سلاح در طول بازی قابل تعویض نیست، اما خب شما می توانید کاتانای خود را ارتقا دهید. یکی دیگر از نکات مهم در بازی های جهان باز، ماموریت های جانبی این بازی هاست. طبق صحبتهای نیت فاکس، ماموریتهای جانبی نه تنها پاداش های ارزندهای را برای بازیکن به همراه خواهند داشت، بلکه به شما جهت درک بهتر داستان هم کمک خواهند کرد. همچنین فاکس اشاره کرده که مراحل فرعی بازی هم از عمق کافی برخوردار خواهند بود. نکته دیگری که باید در مورد سیستم مبارزات بازی Ghost of Tsushima بدانید، این است که در مجموع، با بازی سختی طرف خواهیم بود. در وهله اول، بازی دارای سه درجه سختی است: Easy، Normal و در نهایت Hard. فاکس قبلا اشاره کرده بود که بالاتر بودن درجه سختی، الزاما قدرت دشمنان را بیشتر نمی کند. در واقع بر روی هر سه درجه سختی، نوار سلامتی دشمنان شما یکسان خواهد بود. ولی خب روی درجه سختی بالاتر، دشمنان هجومی تر شده و در این طرف قضیه هم، قدرت کاتانای شما کاهش پیدا می کند. نکته مهم دیگری که باید بدانید، این است که شما از ابتدا تا انتهای بازی صرفا یک سلاح خواهید داشت و آن سلاح هم کاتانای جین ساکای است. امکان حمل دو سلاح به صورت همزمان نیز ممکن نخواهد بود. به طور کلی، باید در نظر داشته باشید که Ghost of Tsushima بازی ساده ای نخواهد بود و سختی های خاص خودش را دارد. این مورد را در تریلرهای منتشر شده از بازی هم می توان مشاهده کرد. همچنین بخشی به نام دوئل نیز در بازی تعبیه شده است. همان طور که از نام این بخش پیداست، بازیکن در مقابل دشمن خود به یک مبارزه تن به تن خواهد پرداخت. طبق صحبت های نیت فاکس، پیروزی در دوئل ها کار سختی است و شما باید به اندازه کافی روی مهارت های دشمن مطالعه کرده و سبک مبارزه اش را بشناسید. یک نکته دیگر را هم که باید در نظر داشته باشید، آسیب پذیر بودن جین ساکای است! ساکای با چند ضربه شمشیر خواهد مُرد و باید در طول مبارزات خود، به اندازه کافی مراقب باشید. ساکرپانچ، Ghost of Tsushima را بزرگترین بازی خود می داند و سعی کرده تا این بازی، تا حد زیادی یک بازی واقع گرایانه باشد.
یکی دیگر از بخش های مهم گیم پلی بازی Ghost of Tsushima، بخش شخصی سازی ( Customization ) بازی است. چه سامورایی چه روح، شما می توانید لباس های مختلفی را بر تن داشته باشید. منتهی در Ghost of Tsushima، لباس جین ساکای چیزی فراتر از صرفا یک لباس است. در واقع ظاهر لباس همه چیز نیست، بلکه این لباس در چه شرایطی مورد استفاده قرار گرفته و چه مزایایی نسبت به بقیه لباس ها دارد هم حائز اهمیت است. شما می توانید در طول بازی، رنگ زره خود را عوض کنید ولی خب برای تغییر دادن رنگ چنین آیتمی، باید به اندازه کافی گل داشته باشید. طبیعتا به دست آوردن گُل هم تنها از یک طریق ممکن است; گشت و گذار در دنیای بازی. شما می توانید رنگ بخش های مختلف لباس خود را به صورت جداگانه تغییر داده و یا این که کلا، رنگ لباستان را به صورت کامل تغییر دهید. یکی دیگر از موارد جالب بخش شخصی سازی بازی وجود Charmها است. هر Charm قابلیت خاص خود را داشته و مزایای به خصوصی دارد. به عنوان مثال چارمی تحت عنوان Charm of Okuninushi باعث می شود تا نوار سلامتی شما وقتی در حال مبارزه نیستید، ریکاوری شود. یا مثلا Charm of Unseen Respite باعث می شود تا پس از استفاده از بمب دود، سلامتی شما به اندازه 25 درصد، بازیابی شود. به طور کلی مسیر داستان و گیم پلی بازی شما را از یک سامورایی مطلق بودن خارج می کند. چارم های بازی هم بر روی توانایی های شبح بودن شما تمرکز دارند. نقاطی در بازی تحت عنوان Inari Shrines وجود دارند. پیدا کردن این نقاط باعث شده تا یک اسلات خالی چارم به اسلات های شما اضافه شود. علاوه بر Charmها، Technique Pointها هم به شما کمک می کنند تا مهارت های جدیدی را یاد گرفته و یا قبلی ها را آپگرید کنید. در رابطه با Technique Points، اطلاعات بیشتری در دست نیست.
بازی Ghost of Tsushima از نهایت توان ممکن کنسول PS4 استفاده خواهد کرد. آقای جیسون کانل ( Jason Connell ) کارگردان هنری بازی Ghost of Tsushima چندی پیش اعلام کرده بود که جدیدترین محصول استودیو ساکرپانچ از تمام قدرت کنسول PS4 استفاده کرده و به لحاظ گرافیکی، یک بازی خیره کننده خواهد بود. وی می گوید که تمامی چیزهایی که در تریلرهای بازی دیده ایم را در محصول نهایی هم مشاهده خواهیم کرد. خب بد نیست نگاهی به شرایط گرافیکی بازی Ghost of Tsushima با توجه به تریلرهای منتشر شده از این بازی بیندازیم. قبل از هر چیز، به نظر می رسد که به لحاظ هنری بازی Ghost of Tsushima چیزی کمتر از یک شاهکار ندارد. در بحث طراحی محیط، این بازی فوق العاده کار کرده است. در Ghost of Tsushima با یک دنیای کاملا زنده و پویا طرف خواهیم بود. همچنین در نظر داشته باشید که در این بازی، روز / شب و شرایط آب و هوایی کاملا داینامیک خواهند بود که خب البته، کاملا طبیعی است. کیفیت تکسچرها فوق العاده است، روی افکتهای آتش و خون با دقت کافی کار شده و مدل حیوانات بازی هم در حد و اندازه های یک بازی مربوط به سال 2020 است. شما به محیطهای مختلفی سفر خواهید کرد و خوشبختانه، دست کم محیط هایی که در تریلرهای بازی به تصویر کشیده شده اند، کوچکترین نقصی ندارند. روی ترکیب رنگ، نورپردازی و دیگر جزئیات به بهترین شکل ممکن کار شده است. اگر در نهایت شاهد افت گرافیکی نباشیم، احتمالا Ghost of Tsushima یکی از بهترین بازی های سال جاری از لحاظ گرافیکی خواهد بود.
همان طور که اشاره کردیم، کشته شدن استادان جین ساکای توسط ارتش امپراتوری مغول، باعث شده تا سنت های سامورایی ها برای ساکای، زیر سوال بروند. جین ساکای معتقد است که با مفاهیمی چون افتخار و غرور، نمی توان جلوی ارتش مغول ها ایستادگی کرد. از این به بعد، احتمالا جین ساکای را هم باید در بین کاراکترهایی دسته بندی کنیم که خیلی به تعصبات سنتی پایدار نیست و راه و رسم خودش را ترجیح می دهد. خب موضوعی که در موردش صحبت شد، در گیم پلی بازی هم دیده می شود. در واقع در ابتدای بازی، جین ساکای یک سامورایی تمام عیار خواهد بود. وی به همان سنت های قدیمی وفادار بوده و به آن ها افتخار می کند. طبق سنت ها هم رفتار می کند. منتهی خب در ادامه ی بازی، مهارت های جدیدی را یاد گرفته و از راه های دیگری برای کشتن دشمنانش استفاده می کند. جین ساکای سعی می کند تا بیش از یک سامورایی، به یک روح شبیه باشد. البته خب این موضوع، به این معنا نیست که به طور کامل، سبک مبارزاتی ساکای تغییر می کند. شما در طول بازی می توانید از هر دو سبک بهره ببرید. نکته جالب این است که هر دو سبک هم به جای خود، می توانند موثر واقع شوند. برای مثال، در یکی از تریلرهای منتشر شده از بازی، یک ویژگی به نام Standoff معرفی شد که واضحا، مختص ساموراییهاست. این ویژگی به این شکل کار می کند که جین ساکای به دشمنان خود نزدیک شده و آن ها را به یک مبارزه دعوت می کند. با استفاده از این ویژگی، ساکای قادر است تا دشمنان خود را به مرگبارترین شکل ممکن و فقط با زدن یک ضربه شمشیر به هلاکت برساند. سرعت و قدرت ضربات شمشیر ساکای باعث می شوند تا یک مبارزه که با حالت Standoff آغاز شده، خیلی طول نکشد. همچنین در طول مبارزات خود می توانید از تیرکمان برای کشتن دشمنان استفاده کنید و یا با استفاده از شمشیر خود، جلوی رسیدن تیرهای دشمن به بدن خود را بگیرید. قابلیت هایی مثل جاخالی دادن ( Dodging)، دفاع کردن ( Parrying )، ضد حمله ( Counter Attack ) و حملات معمولی در این بازی هم دیده می شوند. مثل سری Assassin’s Creed، در بازی Ghost of Tsushima هم اگر در آخرین لحظه ضربه دشمن را دفع کنید، می توانید دفاع وی را از بین برده و به دشمن خود آسیب بزنید. نکته جالب دیگری که در تریلر منتشر شده از بازی دیدیم، حالات مختلف مبارزه در هنگام جنگیدن با دشمنان مختلف است. شما در طول مبارزات خود می توانید Stanceهای خود را تغییر داده و شانس بالاتری برای موفقیت در مبارزه داشته باشید. همواره این نکته را در نظر داشته باشید که دشمنان می توانند در تیپ های مختلفی در مقابل شما ظاهر شوند. برخی از نیزه استفاده می کنند، برخی شمشیر، برخی سپر دارند و بعضی ها ندارند. و در نهایت، یک سری ها هم کمان دار هستند و حین مبارزات برایتان مزاحمت ایجاد می کنند.
اما شما همیشه مجبور نیستید که خود را در مقابل دشمنان به صورت آشکارا قرار داده و رسما آن ها را به مبارزه بطلبید. خب البته اگر راه و رسم سامورایی ها را ترجیح می دهید، که بهتر است همین روش را در پیش بگیرید. منتهی موضوع این است که این روش همیشه نمی تواند شما را به موفقیت برساند. گاهی اوقات باید ناجوانمردانه جنگید. ” افتخار در همان ساحل مُرد…” طرف فکر جین ساکای همین است و به همین خاطر، او مخفی شدن از دشمنان و به صورت مخفیانه آن ها را از پای درآوردن را هم بلد است. در Ghost of Tsushima، شما می توانید مثل یک سایه، مثل یک روح، مثل یک شبح عمل کنید. یکی از دشمنان را از بقیه جدا کرده و سر فرصت، از پشت کار وی را تمام کنید. برای بدون سر و صدا کشتن دشمن، می توانید از تیر و کمان نیز استفاده کنید. یکی از سیستم های بسیار کاربردی بازی Ghost of Tsushima، سیستم Chain Assassinate نام دارد. احتمالا حتی با دیدن اسم این سیستم هم می توانید کارش را حدس بزنید. به لطف این سیستم، شما می توانید بیش از یک نفر را تنها در چند ثانیه به قتل برسانید. این سیستم زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که مثلا دو نفر از افراد دشمن نزدیک هم هستند و شما می خواهید هر دو نفر را بدون ایجاد سر و صدا به قتل برسانید. در یکی از تریلرهای منتشر شده از بازی، نحوه کار Smoke Bomb یا همان بمب دود را هم دیدیم. شما با استفاده از این ابزار، می توانید از دید دشمنان خود را پنهان کنید. همچنین ساکای، از تیغه هایی به نام Kunai استفاده می کند. کونای در دوران قدیم، در واقع جهت مصارف کشاورزی استفاده می شده ولی خب کاربرد رزمی هم داشته است. نینجاها بیشتر از کونای استفاده می کرده اند، و خب ساکای هم برای پنهان ماندن از دید دشمنان به این وسیله احتیاج دارد. در Ghost of Tsushima، شما صرفا با پرتاب یک کونای، می توانید بدون سر و صدا، یکی از دشمنان خود را از پای دربیاورید. به مرور، دشمنان شما، از شما می ترسند و از همین فرصت می توانید به نفع خود استفاده کنید. دشمنانی که ترسیده اند، از شما فرار می کنند. این که آن ها را بکشید یا اجازه دهید که در بروند هم به خودتان بستگی دارد. روش مخفیانه در بازی احتمالا روش ساده تری برای غلبه بر دشمنان خواهد بود اما خب طبیعتا، حوصله بالایی را هم می طلبد. در دنیای گیم، کم نیستند گیمرهایی که حال و حوصله بازی های Stealth را نداشته و همیشه اکشنهای پر سر و صدا را ترجیح می دهند. اگر جزو این دسته از گیمرها هستید و قصد تهیه Ghost of Tsushima را دارید، بهتر است که در رابطه با خرید این بازی تجدید نظر کنید. چرا که به نظر می رسد بازی بیش از این که سامورایی محور باشد، نینجا محور است! در واقع استفاده از المان های مخفی کارانه در بازی از همیت بالایی برخوردار بوده و کم یا زیاد، شما باید از این المان ها در بازی استفاده کنید. بسیاری از تجهیزاتی که برای مخفی ماندن لازم است را در تریلرهای منتشر شده از بازی دیده ایم. سازندگان به کاربران این اطمینان را داده اند که بازیکن، می تواند به شکل های مختلف، ماموریت های بازی را به انجام برساند. همان طور که در گشت و گذار در محیط بازی آزادی کافی را دارید، در نحوه به انجام رساندن ماموریت ها نیز آزاد خواهید بود. ولی خب به نظر می رسد که استفاده از روش های مخفیانه، بیش از ” با افتخار مبارزه کردن ” به کار بازیکن خواهد آمد. به هر ترتیب، این مورد غیرقابل انکار است که Ghost of Tsushima به هر حال، یک بازی Stealth نیز محسوب می شود. پس شاید چنین عنوانی، نتواند برای همه سلیقه ها، گزینه مناسبی باشد. طبق صحبت های نیت فاکس، کارگردان بازی Ghost of Tsushima در طول صحبت هایش عنوان کرده که مهارت های سامورایی جین ساکای، به ندرت دستخوش تغییر می شوند. این در حالی است که با پیشرفت در دنیای بازی، می توانید مهارت های مخفی کارانه خود را طرز چشمگیری افزایش داده و از مهارت های مختلف ( Skillها و یا Abilityها ) استفاده کنید. همچنین این امکان در Ghost of Tsushima وجود دارد که مسیر پیشرفت مهارت های خود را انتخاب کنید. بخش مبارزات بازی Ghost of Tsushima به شدت خشن خواهد بود. در حال حاضر می دانیم که امکان قطع عضو هم در این بازی وجود دارد. طبق اطلاعاتی که سازمان ESRB با کاربران به اشتراک گذاشته، برخی از حملات بازیکن در این بازی قطع عضو را هم به همراه خواهند داشت. افکتهای خون، حملات خشن ساکای به دشمنان، فرو کردن شمشیر در گردن و دیگر بخش های بدن، سربازی که به آتش کشیده شده و سر خود را از دست می دهد و مردم عادی که با دست و پاهای بسته به آتش کشیده می شوند، از جمله مواردی هستند که باید آمادگی دیدنشان را در Ghost of Tsushima داشته باشید.
بد نیست بدانید که جزیره تسوشیما در واقع بین کره و ژاپن قرار دارد. در تاریخ آمده که در سال 1274 مغول ها به رهبری فرمانده Kublai Khan، نوه ی Genghis Khan یک ارتش کوچک ژاپنی به فرماندهی خانواده So Daimyo را در جزیره تسوشیما شکست می دهند. نیروهای شکست خورده ژاپن، در واقع مبارزان محلی بوده اند و دلیل پیروزی مغول ها هم تعداد بیشتر آن ها و همچنین برخورداری از سلاحهای جدیدی که حتی ژاپنی ها با آن ها آشنایی نداشته اند، بوده است. در واقعیت، ارتش امپراتوری مغول ها پس از ترک تسوشیما موفق به فتح چند جزیره دیگر هم می شوند ولی خب در نهایت، یک طوفان سهمگین سبب از بین رفتن بسیاری از نیروها و تجهیزات مغول ها می شود. این اتفاق در Kyushu ژاپن رخ داده و بعدا این طوفان به Kamikaze معروف شد. گفتنی است که این اتفاق هم در همان سال 1274 رخ داده است. البته خود نیت فاکس، کارگردان بازی اشاره کرده که داستان بازی Ghost of Tsushima در واقع یک داستان خیالی بوده و خیلی به واقعیت وفادار نیست. بنابراین انتظار نداشته باشید که وقایع تاریخی بدون هیچ گونه تغییری، در Ghost of Tsushima تکرار شوند. با توجه به تریلرهایی که از بازی دیده ایم، لایه هایی از واقعیت را هم می توان در Ghost of Tsushima پیدا کرد. با این حال، در مجموع با یک داستان خیالی و همچنین کاراکترهای ساخته شده طرف هستیم. در تاریخ صنعت بازی های ویدئویی هم کم پیش نیامده که سازندگان در تاریخ دست برده باشند. این موضوع را گیمرها احتمالا به خوبی درک می کنند. به هر ترتیب، واضح است که داستان بازی Ghost of Tsushima پتانسیل های بالایی دارد. اما این که داستان بازی تا چه اندازه می تواند از این پتانسیل استفاده کند، به متغیرهای زیادی بستگی خواهد داشت.
بازی های جهان باز طرفداران بیشتری پیدا کردند و سازندگان علاوه بر ساخت یک دنیای وسیع ک