معرفی
عنوان محصول :بازی FIFA 20-2020
سبک بازی :ورزشی فوتبال
پلتفرم اجرایی : PS4
ریجن 2
ناشر : Electronic Arts
موجودی محدود قبل از پرداخت با تماس تلفنی هماهنگ نمایید
عنوان محصول :بازی FIFA 20-2020
سبک بازی :ورزشی فوتبال
پلتفرم اجرایی : PS4
ریجن 2
ناشر : Electronic Arts
موجودی محدود قبل از پرداخت با تماس تلفنی هماهنگ نمایید
از همان اولین لحظاتی که به تجربه FIFA 20 مشغول شوید(به شرط آنکه نسخه های قبلی را نیز تجربه کرده باشید)، اولین تغییر را در این نسخه حس خواهید کرد. کمتر شدن سرعت، روند و ریتم بازی. در نسخه FIFA 19 شاهد این مسأله بودیم که جریان مسابقات و روند کلی گیم پلی، شاهد کمتر شدن کلی سرعت نسبت به نسخه FIFA 18 بود و در کل با فوتبالی کند تر طرف بودیم. در FIFA 20 نیز این اتفاق به نوعی تکرار شده است. سرعت حرکات و جابه جایی بازیکنان به صورت کلی کاهش یافته و شکلی کند تر به خود گرفته است. جابه جایی بازیکنان و انتقال توپ نیز شاهد کاهش سرعت و ریتم بوده است. شاید در دید اول این نکته آنچنان مشهود و ملموس نباشد، اما پس از یکی دوبار تلاش برای آغاز حملات سرعتی یا ضدحمله های برق آسا، به خوبی متوجه خواهید شد به مانند نسخه های قبل لزوما امکان حملات فوق العاده سریع و برق آسا وجود ندارد.این کاهش سرعت و ریتم در چند قسمت بیش تر از بقیه بخش ها تاثیر خود را نشان می دهد. بخش اول ضد حملات است. در FIFA 19 یا نسخه های قبل تر، معمولا بازیکنان با توانایی سرعت (Sprint Speed) و شتاب (Acceleration) بالا، می توانستند به راحتی تبدیل به کابوس برای مدافعان و تیم رقیب شوند. ضد حملات سریع، فضاسازی مناسب و در نهایت پاس هاس عمقی بلند، به راحتی به بازیکنان پر سرعتی چون Sterling, Bale یا دیگر ستاره های پر سرعت این امکان را می داد تا با فرار به پشت مدافعین، به راحتی خود را در شرایط تک تک به تک قرار دهند و از آنجایی که سرعت این بازیکنان زیاد بوده و ریتم و سرعت کلی گیم پلی نیز در سطح بالایی قرار داشت، این مهاجمان یا بال های کناری، می توانستند ده ها متر بین خود و مدافعان حریف فاصله بیاندازند!!! این مسأله بعضا می توانست به کابوس بازیبازانی تبدیل شود که به صورت همه جانبه حمله می کنند. زیرا یک ضد حمله نصف و نیمه در کنار یک پاس عمقی مناسب، می توانست به راحتی دروازه آنان را باز کرده و تلاش های آنان را بی ثمر سازد. اما در FIFA 20, به علت کاهش کلی سرعت و روند بازی، این مسأله کمتر به چشم می خورد. البته این نکته اصلا به این معنی نیست که دیگر شاهد ضدحملات مرگبار و خطرناک نخواهیم بود، بلکه به صورت کلی کمی خطر و احتمال گل شدن ضد حملات سرعتی کاهش یافته و تعادل نسبی در این بخش ایجاد شده است. مورد بعدی که کاهش سرعت بازی روی آن تاثیر گذاشته، نفوذ و هجوم از جناحین است. به علت کمتر شدن سرعت حرکات و انتقال توپ، کمتر شاهد نفوذ های انفرادی و انفجاری در جناحین خواهیم بود، دلیل آن هم این است که مدافعان و بازیکنان تیم حریف، از شانس بالایی بزای توپ ریایی برخوردارند و سرعت کمتر، بدین معنی است که استارت های انفجاری با مسافت طولانی شانس بالایی برای خراب شدن خواهند داشت. و بخش سوم که کاهش سرعت بازی روی آن تاثیر گذاشته، بخش دفاعی بازی است. در کل در عناوین مختلف FIFA, معمولا حمله کردن، نفوذ کردن و به طور کلی گل زدن، به مراتب راحت تر از امور دفاعی و سازماندهی مناسب در مقابل حملات حریفان بوده است. چون آنقدر روش، تاکتیک و برنامه برای گلزنی وجود دارد که دست بازیبازان برای حمله و نفوذ بسیار باز است. از طرف دیگر مشکلات هوش مصنوعی و ضعف های مدافعان در اموری مانند یارگیری (Marking) و قطع توپ (Interception), کار دفاع را بیش از پیش سخت کرده بود.
اما در FIFA 20, کمتر شدن سرعت و ریتم بازی باعث شده امور دفاعی کمی راحت تر و آسان تر شود. طبیعی است وقتی مهاجمان تیم حریف سرعت کمتری داشته باشند و ریتم بازی هم متوسط باشد، امکان قطع توپ، توپ ربایی یا دور کردن توپ بسیار بیشتر خواهد بود. البته بدیهی است قدرت و توانایی های بازیکنان هر تیم نیز نقش بسیار پر رنگی در این زمینه ایفا می کند. بدیهی است که عبور و جا گذاشتن مدافعانی جون Van Djik و Ramos که قدرت قطع توپ و قدرت بدنی بالایی دارند، بسیار سخت تر از مدافعان معمولی است. و البته این امر در مورد مهاجمان و مهره های هجومی نیز صدق می کند.دیگر تغییری که در FIFA شاهد آن بوده ایم، مربوط به پاس کاری و انتقال توپ است. همواره یکی از بهترین راه ها و تاکتیک ها برای حمله به سمت دروازه حریف، ایجاد روزنه های دفاعی و خلق موقعیت، پاس کاری های پرتعداد، کوتاه و اغلب سر ضرب بوده است. پاس کاری های سرعتی و پرتعداد در نسخه های مختلف FIFA نه تنها به بازیبازان جهت پیدا کردن روزنه های دفاعی جهت نفوذ کمک می کردند، بلکه تاثیر روانی قابل توجهی نیز به همراه داشتند. و خب صد البته مالکیت توپ خود می تواند امتیاز ارزشمندی محسوب شود، تیم حریف برای حمله به توپ نیاز دارد به همین دلیل تا وقتی که شما در حال اداره بازی هستید، خطر کمتری شما را تهدید می کند(البته به شرطی که در اداره و انتقال توپ و میدان مهارت داشته باشید چون لو رفتن توپ در مناطق حساس، می تواند موقعیت ضد حمله را برای تیم رقیب ایجاد کند)ما تغییری که امسال شاهد آن بوده ایم، کاهش دقت پاس ها در جریان بازی است. اگر قصد انجام پاس کاری های پرتعداد و کوتاه در مناطق مختلف زمین را در FIFA 20 داشته باشید، به سرعت متوجه خواهید شد که در هنگام پاس سوم یا چهارم احتمال از دست رفتن توپ و مالکیت بسیار بالاست. دلیل این امر نیز این است که اولا مقصد پاس ها شکلی دستی تر به خود گرفته انذ و ارسال پاس برای هم تیمی های خود، لزوما به بهترین قسمت ممکن جهت کنترل توپ توسط آنها منتهی نخواهد شد و دوما قدرت و سرعت پاس ها نیز کمی کاهش یافته که همین مسأله در برخی لحظات ممکن است به قیمت لو رفتن توپ تمام شود. این تغییر کلی در سیستم پاس کاری و انتقال توپ، ممکن است برخی بازیبازان را هنگام تجربه FIFA 20 دچار مشکل کند، چون این دسته بازیبازان به روش دقیق تر و آسان تر پاسکاری نسخه یا نسخه های قبل عادت دارند به همین دلیل ممکن است کمی برای وفق دادن خود با تغییرات جدید نیاز به زمان داشته باشند. اما به شخصه فکر می کنم این تغییرات ایجاد شده در سیستم پاس کاری، دقت پاس های ارسالی و موارد مختلف دیگر، نکته ای مثبت محسوب می شوند.
و اما بخش داستانی بازی…سه سالی است که عناوین FIFA, به همراه بخش داستانی کوتاه، اما قابل قبول همراه بوده اند. در دو نسخه قبلی بخش داستانی بازی مربوط به زندگی فوتبالی و حرفه ای Alex Hunter بود و بازیبازان در نقش الکس هانتر، به انجام مسابقات مختلف، فعالیت های گوناگون و اتفاقات این چنینی می پرداختند. بخش Journey یا همان بخش داستانی دو نسخه قبل، به صورت کلی از لحاظ کیفی در سطح مطلوبی قرار داشت خصوصا آنکه صداپیشگی قابل قبول شخصیت ها و همچنین یکسری Plot Twist های کوچک مسیر داستانی، بخش Journey به بخشی قابل قبول تبدیل کرده بودند.
اما در FIFA 20 دیگر خبری از بخش داستانی در دنیای فوتبال نیست، و بخش Journey, با بخش داستانی Volta یا آنچه بیشتر با نام فوتبال خیابانی مشهور است جایگزین شده است. در بخش داستانی Volta, شاهد یک داستان بسیار کلی، کلیشه ای و تکراری هستیم. داستان و روایتی که احتمالا مشابه آن را در فیلم ها و سریال های مختلف بارها مشاهده کرده اید. گروهی فوتبالیست که آرزوی رسیدن به مسابقات بزرگ و قهرمانی های معتبر را دارند و در این راه با موانع، مشکلات و چالش های بسیاری مواجه می شوند. و به طور کلیشه ای نیز شاهد تلاش این گروه به عنوان افراد خوب داستان جهت رسیدن به اهداف خود با وجود شرایط سخت هستیم. به صورت دقیق تر نمی خواهم در مورد داستان بازی صحبت کنم چون اولا دلیل خاصی برای این کار وجود ندارد و ثانیا به علت کوتاه بودن بخش داستانی(چیزی بین 5 تا 7 ساعت)، هر گونه توضیح خاص یا ارائه اطلاعات اضافی، ممکن است اتفاق یا حادثه ای را اسپویل کند یا از جذابیت اصلی آن بکاهد. به همین دلیل ترجیح میدهم خود شما این بخش را تجربه کنید تا به اتفافات داستاتی مربوطه پی ببرید. اما از آنجایی که این مقاله، وظیفه نقد و بررسی این عنوان را بر عهده دارد، بد نیست به چند نکته کلی در مورد بخش داستانی بازی اشاره کنم. نکته اول این است که سازندگان می توانستند از لحاظ فنی عملکرد بهتری از خئد به نمایش بگذارند. به عنوان مثل زاویه دوربین ها و موارد سینماتیک در کات سین ها بسیار تکراری و مشابه یکدیگر است در حالی که با استفاده از زوایای چند گانه و اعمال برخی تغییرات کلی، سازندگان می توانستند از این حالت تکراری جلوگیری کنند. در زمینه بازیگری و صداپیشگی نیز به صورت کلی، شاهد عملکرد متوسطی هستیم و آنچنان نکته خاصی برای نقد یا تحسین وجود ندارد. اما به صورت کلی یک چیز مشخص است، بخش داستانی FIFA 20 نسبت به بخش Journey دو سال گذشته از حیث جذابیت داستانی، روایت و شخصیت پردازی در سطح پایین تری قرار دارد. هر چند در کل می توان گفت این بخش توانسته است انتظارات را برآورده سازد.
و اما خود بخش Volta یا همان فوتبال خیابانی… بخشی که با اختلاف مهم ترین ویژگی اضافه شده و تغییر اساسی این نسخه نسبت به عناوین گذشته است. بخش Volta دنیای فوتبال FIFA را به زمین های کوچک تر و جمع و جور تر مختلف آورده، و با استفاده از حالت ها و مود های مختلف، می تواند فوق العاده سرگرم کننده و لذت بخش باشد.
محتوای کلی بخش Volta را می توان در سه دسته بندی کلی قرار داد: Tour, League و Story. بخش Story که همانطور که از نامش مشخص است مربوط به بخش داستانی FIFA 20 است که پیش از این در مورد آن صحبت کردم. بخش Tour امکان مسابقه و نبرد با هوش مصنوعی یا همان CPU را به شکل های مختلف در زمین های گوناگون را فراهم می سازد. در بخش Tour شما با شکست دادن هر تیم از حریفان خود، امکان جذب یک بازیکن از تیم حریف را دارید که این ویژگی خود نکته جذاب و متفاوتی به شمار می آید و به شما کمک می کند بهتر و کامل تر Squad خود را شکل داده و تکمیل کنید. در بخش Tour, تعداد قابل توجهی زمین بازی متفاوت برای مسابقه وجود دارد. تعداد زمین های Volta در این بخش 17 است که عدد بسیار قابل قبولی به شمار می آید. تنوع بسیار قابل قبول زمین ها و محیط های مختلف Volta, باعث بیش از پیش جذاب شدن این بخش گردیده است. و در پایان بخش League مربوط به تجربه Volta به صورت آنلاین، و رقابت با دیگر بازیبازان است. مجموع این سه بخش(League, Tour و Story) از لحاظ کمیت محتوای بسیار قابل قبولی را در اختیار مخاطبان قرار داده است. به نوعی می توان گفت بخش داستانی حالت دست گرمی و آمادگی دارد و مخ�%A