معرفی
عنوان محصول : بازی FIFA 18 - 2018
سبک بازی : مسابقه ای فوتبال
بستر اجرایی : PS4
بهبود یافته برای PS4 PRO
ریجن all
نسخه Standard Edition
عنوان محصول : بازی FIFA 18 - 2018
سبک بازی : مسابقه ای فوتبال
بستر اجرایی : PS4
بهبود یافته برای PS4 PRO
ریجن all
نسخه Standard Edition
یکی از مواردی که از حیث گیمپلی در فیفا 18 تغییر داشته، همین بحث سانتر و ارسالها است. اگر نسخه دمو بازی را هم تجربه کرده باشید، قطعا به این مساله پی بردهاید که سانترها حس و حال واقعیتری در بازی دارند و میتوانید آنها را هم به عنوان یکی از روشهای رسیدن به گل، در نظر داشته باشید. البته مورد مثبتی که در این باره دیده میشود، این است که سانترها حالتی نامتعادلی هم پیدا نکردهاند و مثلا اینگونه نیست که با ارسال توپ از جناحین بتوانید همیشه خیلی راحت به گل برسید و سازندگان موفق شدهاند تعادل خوبی از این حیث به وجود بیاورند. تغییر بعدی که EA تاکید زیادی هم روی آن داشته، بهبود جو ورزشگاهها است. راستش را بخواهید، سری فیفا مخصوصا در نسخه فیفا 17، از این حیث به کیفیت خوبی دست پیدا کرده بود و خب حال اینکه سازندگان قصد دارند جو استادیومها را حتی بیش از پیش بهبود ببخشند، مورد هیجانانگیزی به نظر میرسد. اگر از جمله افرادی باشید که زمان زیادی را صرف بخش Career بازی میکنند، قطعا با من هم عقیده هستید که مثلا زمانی که برای هدایت تیمی جدید از لیگ انگلیس به سری آ ایتالیا میروید، با فضای جدیدی روبهرو میشود و حال و هوای استادیومها و حتی تشویقها، متفاوت میشود. این امر باعث شده تا هر لیگی در بازی یا حتی هر تیمی، حس و حال مختص به خود را داشته باشد. خب این مساله قرار است در فیفا 18 حتی از قبل هم بهتر شود و هر استادیومی، اتمسفر مختص به خود را داشته باشد. مثلا اگر در استادیومی در کشورهای آمریکای جنوبی مثل آرژانتین بازی کنید، حس و حالی خاص را از نوع تشویقها گرفته تا فضای کلی استادیوم مشاهده خواهید کرد یا استادیومی در کشور ژاپن، اتسمفر کاملا متفاوتی را ارائه خواهد داد و همین امر باعث خواهد شد تا هر بازی در فیفا 18، یک تجربه منحصربهفرد و خاص باشد. دو بخش آلتیمیت تیم و Career سری بازیهای فیفا، مدتها است که همان حس و حال سابق را دارند و تغییر خاصی در آنها اعمال نشده است. اما طبق گفته سازندگان، این دو بخش قرار است تغییراتی در فیفا 18 داشته باشند؛
تغییراتی که باید منتظر ماند و دید که آیا آنقدر اساسی و بزرگ هستند که بتوانند حس و حال این دو حالت را عوض کنند یا خیر. تا به امروز، اطلاعاتی که از تغییرات اعمالشده در بخش Career بازی منتشر شده، مربوط به تغییر سیستم نقل و انتقالات است. به این صورت که مثلا در فیفا 17، کافی بود شما مبلغ پیشنهادیتان را به باشگاهی که میخواهید از آن بازیکن بخرید ارسال کنید و در نهایت در صورت راضی نبودن باشگاه مقابل، با کمی افزایش مبلغ بتوانید آنها را راضی کنید و سپس با ارائه دستمزدی پیشنهادی، خود بازیکن را هم برای پیوستن به تیمتان راضی کنید. اما در فیفا 18، شرایط نقل و انتقالات پیچیدهتر و واقعیتر خواهد شد. به این صورت که شما باید برای راضی کردن باشگاه، پای میز مذاکره با آنها بنشینید و سعی کنید رضایت مدیر و مربی آن باشگاه را جلب کنید. در این بین گاهی ممکن است باشگاهها راضی به فروش بازیکن خود نباشند و به همین دلیل مبلغی غیرمعقول و چندین برابر ارزش واقعی بازیکن طلب کنند؛ چیزی که در دنیای واقعی فوتبال هم گاهی شاهد آن هستیم. حال پس از راضی کردن باشگاه، باید در چنین شرایطی با خود بازیکن هم مذاکره کرده و سعی کنید رضایت وی را جلب کنید. یک نکته جالب هم اینکه تمامی این اتفاقات، با یک سری ویدیوهای سینمایی با حضور خود بازیکن، مدیر و مربی باشگاه حریف و نماینده باشگاه شما نمایش داده میشوند تا سیستم نقل و انتقالات بیش از پیش واقعیتر باشد. اما شاید بتوان جذابترین بخش سری بازیهای فیفا برای طرفداران تجربه آنلاین را حالت آلتیمیت تیم دانست؛ حالتی که در آن کار را با یک تیم متشکل از بازیکنان ضعیف و معمولی آغاز میکنید و به مرور زمان، با شرکت در مسابقهها یا انجام یک سری چالشها، پول به دست آورده و میتوانید کارت بازیکنان قویتر را خریداری و تیمتان را تقویت کنید. این بخش از بازی، شدیدا اعتیادآور بوده و به عنوان یک تجربه آنلاین جذاب، چند سالی است که حس و حال خاصی را به سری بازیهای فیفا داده است.
تا پیش از فیفا 18 هم بازیکنان افسانهای و قدیمی فوتبال در این بخش از بازی حضور داشتند اما با این محدودیت که این بازیکنان، فقط برای کاربران کنسولهای ایکسباکس در دسترس بودند. با این حال الکترونیک آرتز تصمیم گرفته تا در فیفا 18، این محدودیت را از بین ببرد و به همین دلیل بازیکنان افسانهای برای کاربران پلتفرمهای دیگر (به استثنای نسخه نینتندو سوییچ) نیز در دسترس خواهند بود. تغییر بعدی بخش آلتیمیت تیم بازی هم باز با محوریت همین بازیکنان افسانهای است و به موجب آن، از این پس به جای یک بازیکن افسانهای، شاهد سه نسخه خاص از وی در بازی خواهیم بود. برای مثال بازیکنی مثل رونالدینیو، در سه نوع موجود خواهد بود که هریک از آنها، مربوط به بازهای از دوران فوتبال وی هستند و از نظر امتیاز کلی و کیفیت بازی، متفاوت از هم هستند. باز شدن پکها با انیمیشنهایی خاص، اضافه شدن چالشهایی با نام Squad Battles که در آنها باید با تیمهای ساختهشده توسط بازیکنان دیگر برای کسب جوایزی بسیار ارزشمند رقابت کنید و همچنین بازگشت دوباره ویژگیهایی چون Squad Building Challenges، مواردی هستند که الکترونیک آرتز قصد دارد با آنها، بخش آلتیمیت تیم بازی را بیش از پیش جذابتر کند و خب به نظر میرسد که به این هدف هم خواهد رسید و این بخش کماکان میزبان تعداد زیادی از گیمرها خواهد بود. یکی از ویژگیهای مثبت سری بازیهای فیفا، داشتن تعداد زیادی لیگ لایسنسشده و تیم است و خب این روند در فیفا 18 نیز وجود خواهد داشت. اما طی سالهای اخیر، به این عادت کرده بودیم که در هر نسخه از فیفا، شاهد اضافه شدن لیگ جدیدی به بازی باشیم.
سری فیفا یکی از دو شبیهساز مطرح بازی فوتبال است که نسخه جدید آن یعنی فیفا 18 برای کنسول پلی استیشن 3 منتشر شده است. پس از اینکه الکترونیک آرتز در فیفا 17 موتور این بازی را از ایگنایت به فراستبایت تغییر داد و شاهد تغییرات گرافیکی زیادی بودیم، در این نسخه سازندگان تمرکز اصلی خود را روی بهبود و بهینهسازی بازی گذاشتهاند تا تجربه واقعیتر و بهتری از ورزش فوتبال را ارائه کنند. بازی FIFA 18 همچنین فصل جدیدی از بخش داستانی The Journey را روایت خواهد کرد که در آن دوباره با شخصیت الکس هانتر و ماجراجوییهایش همراه خواهیم شد. اعمال تغییراتی در حالتهای Career و آلتیمیت تیم دیگر ویژگیهای این بازی هستند و شاید مهمترین تغییر بازی، در دسترس قرار گرفتن بازیکنان افسانهای چون رونالدوی برزیلی، رونالدینیو، تیری هانری و بازیکنان قدیمی دیگر برای کاربران تمامی پلتفرمها باشد. سازندگان در راستای بهبود های جذاب، این بار سعی دارند تا بیشتر از قبل به اتمسفر حاکم بر استادیوم و تاثیر ان بر نحوه عملکرد بازیکنان تاکید داشته باشند. طبق گفته سازندگان، وجود موتور قدرتمندی مثل فراست بایت، آزادی عمل بسیاری به آن ها داده تا بازی زیبایشان را هرچه بیشتر به واقعیت نزدیک کرده و بازی بهبود یافته تر و قدرتمندتری را روانه بازارها کنند.
به دنبال این شرایط، سازندگان در نسخه جدید، و با استفاده از قدرت بسیار زیاد موتور پایه، FIFA 18 را حتی بیشتر از قبل به واقعیت نزدیک کرده اند تا بتوانند اتمسفر حاکم بر زمین را شبیه سازی کرده و تاثیرات ان را بر بازی کنان نمایان سازند. به دنبال این موضوع، ان ها سعی کرده اند تا کوچک ترین جزئیات رویدادهای درون زمین را در بازی عینا وارد کرده و به دنبال آن، کاری کنند که این رویدادها بر روی سبک بازی کردن شما و بازیکنان حاضر در زمین اثر گذار باشند. برای دست یافتن به این هدف، سازندگان در ابتدا با تحقیق بر روی نحوه عملکرد بازیکنان فوتبال و ساعات ها مطالعه، سعی کرده اند تا مهم ترین عواملی که برروی نحوه عملکرد یک بازی کن فوتبال اثر گذار است را شناسایی کنند. عواملی که باعث می شوند بازیکنی مثل کریستیانو رونالدو در یک بازی حساس مثل فینال رقابت های لیگ قهرمانان اروپا عملکردی شگفت انگیز داشته باشد و در مقابل، مدافع بزرگی مثل جورجیو کیهلین، مغلوب این بازی کن شود. عواملی مثل استرس حاصل از اهمیت مسابقه، اراده و میزان اشتیاق برای برنده شدن، تاثیرگذاری فضا و اتمسفر ورزشگاه از متغیرهای بزرگ هستند که در کنار متغیرهای کوچکی مثل فشار فیزیکی وارد شده بر بازیکن در اثر درگیری با مدافعان، نوع چرخش توپ بر روی انواع چمن کیفیت زمین و اثرگذاری وزش باد بر نحوه عملکرد یک بازیکنان در زمین فوتبال موثر هستند. با شناسایی این متغیرها، سازندگان سری FIFA سعی کرده اند تا با استفاده از پتانسیل بسیار زیاد موتور گرافیکی فراست بایت، تمامی این عوامل را در بازی FIFA 18 به نحو احسن شبیه سازی کنند تا FIFA 18 بیشتر از همه نسخه ها شبیه به واقعیت باشد. اعمال کردن عواملی این چنینی در کنار عواملی مثل شرایط آب و هوا، نحوه چرخش توپ، نوع گام برداشتن بازیکنان، فشاری که مدافعان حریف بر آنها وارد میکنند، اهمیت پای تخصصی و حتی فاصله بازی کن از توپ، باعث شده که FIFA 18 بیشتر از هر نسخه دیگری، شرایط خاص و غیرقابل پیش بینی درون زمین فوتبال را شبیه سازی کند.