معرفی
عنوان محصول : بازی FIFA 18 - 2018
سبک بازی : مسابقه ای فوتبال
بستر اجرایی : PS4
بهبود یافته برای PS4 PRO
ریجن 3 یا 2
نسخه Standard Edition
عنوان محصول : بازی FIFA 18 - 2018
سبک بازی : مسابقه ای فوتبال
بستر اجرایی : PS4
بهبود یافته برای PS4 PRO
ریجن 3 یا 2
نسخه Standard Edition
یکی از مواردی که از حیث گیمپلی در فیفا 18 تغییر داشته، همین بحث سانتر و ارسالها است. اگر نسخه دمو بازی را هم تجربه کرده باشید، قطعا به این مساله پی بردهاید که سانترها حس و حال واقعیتری در بازی دارند و میتوانید آنها را هم به عنوان یکی از روشهای رسیدن به گل، در نظر داشته باشید. البته مورد مثبتی که در این باره دیده میشود، این است که سانترها حالتی نامتعادلی هم پیدا نکردهاند و مثلا اینگونه نیست که با ارسال توپ از جناحین بتوانید همیشه خیلی راحت به گل برسید و سازندگان موفق شدهاند تعادل خوبی از این حیث به وجود بیاورند. تغییر بعدی که EA تاکید زیادی هم روی آن داشته، بهبود جو ورزشگاهها است. راستش را بخواهید، سری فیفا مخصوصا در نسخه فیفا 17، از این حیث به کیفیت خوبی دست پیدا کرده بود و خب حال اینکه سازندگان قصد دارند جو استادیومها را حتی بیش از پیش بهبود ببخشند، مورد هیجانانگیزی به نظر میرسد. اگر از جمله افرادی باشید که زمان زیادی را صرف بخش Career بازی میکنند، قطعا با من هم عقیده هستید که مثلا زمانی که برای هدایت تیمی جدید از لیگ انگلیس به سری آ ایتالیا میروید، با فضای جدیدی روبهرو میشود و حال و هوای استادیومها و حتی تشویقها، متفاوت میشود. این امر باعث شده تا هر لیگی در بازی یا حتی هر تیمی، حس و حال مختص به خود را داشته باشد. خب این مساله قرار است در فیفا 18 حتی از قبل هم بهتر شود و هر استادیومی، اتمسفر مختص به خود را داشته باشد. مثلا اگر در استادیومی در کشورهای آمریکای جنوبی مثل آرژانتین بازی کنید، حس و حالی خاص را از نوع تشویقها گرفته تا فضای کلی استادیوم مشاهده خواهید کرد یا استادیومی در کشور ژاپن، اتسمفر کاملا متفاوتی را ارائه خواهد داد و همین امر باعث خواهد شد تا هر بازی در فیفا 18، یک تجربه منحصربهفرد و خاص باشد. دو بخش آلتیمیت تیم و Career سری بازیهای فیفا، مدتها است که همان حس و حال سابق را دارند و تغییر خاصی در آنها اعمال نشده است. اما طبق گفته سازندگان، این دو بخش قرار است تغییراتی در فیفا 18 داشته باشند؛
تغییراتی که باید منتظر ماند و دید که آیا آنقدر اساسی و بزرگ هستند که بتوانند حس و حال این دو حالت را عوض کنند یا خیر. تا به امروز، اطلاعاتی که از تغییرات اعمالشده در بخش Career بازی منتشر شده، مربوط به تغییر سیستم نقل و انتقالات است. به این صورت که مثلا در فیفا 17، کافی بود شما مبلغ پیشنهادیتان را به باشگاهی که میخواهید از آن بازیکن بخرید ارسال کنید و در نهایت در صورت راضی نبودن باشگاه مقابل، با کمی افزایش مبلغ بتوانید آنها را راضی کنید و سپس با ارائه دستمزدی پیشنهادی، خود بازیکن را هم برای پیوستن به تیمتان راضی کنید. اما در فیفا 18، شرایط نقل و انتقالات پیچیدهتر و واقعیتر خواهد شد. به این صورت که شما باید برای راضی کردن باشگاه، پای میز مذاکره با آنها بنشینید و سعی کنید رضایت مدیر و مربی آن باشگاه را جلب کنید. در این بین گاهی ممکن است باشگاهها راضی به فروش بازیکن خود نباشند و به همین دلیل مبلغی غیرمعقول و چندین برابر ارزش واقعی بازیکن طلب کنند؛ چیزی که در دنیای واقعی فوتبال هم گاهی شاهد آن هستیم. حال پس از راضی کردن باشگاه، باید در چنین شرایطی با خود بازیکن هم مذاکره کرده و سعی کنید رضایت وی را جلب کنید. یک نکته جالب هم اینکه تمامی این اتفاقات، با یک سری ویدیوهای سینمایی با حضور خود بازیکن، مدیر و مربی باشگاه حریف و نماینده باشگاه شما نمایش داده میشوند تا سیستم نقل و انتقالات بیش از پیش واقعیتر باشد. اما شاید بتوان جذابترین بخش سری بازیهای فیفا برای طرفداران تجربه آنلاین را حالت آلتیمیت تیم دانست؛ حالتی که در آن کار را با یک تیم متشکل از بازیکنان ضعیف و معمولی آغاز میکنید و به مرور زمان، با شرکت در مسابقهها یا انجام یک سری چالشها، پول به دست آورده و میتوانید کارت بازیکنان قویتر را خریداری و تیمتان را تقویت کنید. این بخش از بازی، شدیدا اعتیادآور بوده و به عنوان یک تجربه آنلاین جذاب، چند سالی است که حس و حال خاصی را به سری بازیهای فیفا داده است.
تا پیش از فیفا 18 هم بازیکنان افسانهای و قدیمی فوتبال در این بخش از بازی حضور داشتند اما با این محدودیت که این بازیکنان، فقط برای کاربران کنسولهای ایکسباکس در دسترس بودند. با این حال الکترونیک آرتز تصمیم گرفته تا در فیفا 18، این محدودیت را از بین ببرد و به همین دلیل بازیکنان افسانهای برای کاربران پلتفرمهای دیگر (به استثنای نسخه نینتندو سوییچ) نیز در دسترس خواهند بود. تغییر بعدی بخش آلتیمیت تیم بازی هم باز با محوریت همین بازیکنان افسانهای است و به موجب آن، از این پس به جای یک بازیکن افسانهای، شاهد سه نسخه خاص از وی در بازی خواهیم بود. برای مثال بازیکنی مثل رونالدینیو، در سه نوع موجود خواهد بود که هریک از آنها، مربوط به بازهای از دوران فوتبال وی هستند و از نظر امتیاز کلی و کیفیت بازی، متفاوت از هم هستند. باز شدن پکها با انیمیشنهایی خاص، اضافه شدن چالشهایی با نام Squad Battles که در آنها باید با تیمهای ساختهشده توسط بازیکنان دیگر برای کسب جوایزی بسیار ارزشمند رقابت کنید و همچنین بازگشت دوباره ویژگیهایی چون Squad Building Challenges، مواردی هستند که الکترونیک آرتز قصد دارد با آنها، بخش آلتیمیت تیم بازی را بیش از پیش جذابتر کند و خب به نظر میرسد که به این هدف هم خواهد رسید و این بخش کماکان میزبان تعداد زیادی از گیمرها خواهد بود. یکی از ویژگیهای مثبت سری بازیهای فیفا، داشتن تعداد زیادی لیگ لایسنسشده و تیم است و خب این روند در فیفا 18 نیز وجود خواهد داشت. اما طی سالهای اخیر، به این عادت کرده بودیم که در هر نسخه از فیفا، شاهد اضافه شدن لیگ جدیدی به بازی باشیم.